Tesla reed te hard bij dodelijk ongeval in Amerika

Bij het dodelijke ongeluk dat in mei dit jaar plaatsvond met een Tesla-voertuig, was sprake van overtreding van de snelheidsgrens. De Tesla reed bijna 120 kilometer per uur (74 mijl), terwijl maar 105 kilometer per uur (65 mijl) was toegestaan. Dat bleek dinsdag uit onderzoek van de National Transportation Safety Board. Volgens de onderzoekers wil dit niet zeggen dat het incident is veroorzaakt door de snelheidsovertreding.

Op 7 mei crashte de veertigjarige Joshua Brown met zijn Tesla op een witte truck. Op dat moment reed het voertuig op de autopilot-functie. Het zelfrijdende systeem herkende de vrachtauto niet als zodanig, waardoor het voertuig onder de oplegger door probeerde te rijden. Dit leidde tot een crash die Brown niet overleefde. De bestuurder van de vrachtauto bleef ongedeerd. Of het incident zonder de snelheidsovertreding niet was gebeurd, wordt dus betwijfeld.

Kritiek

Het was het eerste dodelijke ongeval met een zelfrijdend voertuig en Tesla kreeg hierdoor van diverse kanten kritiek. Vooral op de strategie om autoā€™s die al op de markt zijn verschenen, te voorzien van een semi-zelfrijdend systeem en hier ook reclame voor te maken. De Amerikaanse consumentenbond riep de autofabrikant op om het autopilot-systeem uit te schakelen in al zijn voertuigen.

De autobouwer zelf voelt hier niets voor. Topman Elon Musk verdedigt de strategie door te melden dat de autopilot, ook in zijn huidige vorm, wel degelijk de verkeersveiligheid bevordert. Hij benadrukt wel dat het systeem op dit moment nog moet worden gezien als een rij-assistent en niet als een systeem dat de controle volledig overneemt, waardoor de bestuurder niet meer hoeft op te letten.

Autodeeldienst

Musk is dan ook vol vertrouwen dat autonome mobiliteit de verkeersveiligheid vergroot. Hij presenteerde eerder deze maand een nieuwe strategie voor zijn bedrijf, waarin zelfrijdende auto’s een belangrijke rol spelen. Hij wil namelijk in de toekomst een deeldienst voor autonome voertuigen opzetten, waarbij Tesla-bezitters hun voertuig kunnen aanbieden als zelfrijdende taxi. In plaatsen waar niet genoeg Tesla’s zijn, wil Musk een eigen vloot gebruiken voor de nog te starten vervoersdienst.

Lees ook:

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

1 reactie op “Tesla reed te hard bij dodelijk ongeval in Amerika”

Tsipora Pereira|27.07.16|12:56

Ooit van een fabrikant gehoord die zijn eigen produkt afvalt? Of het nu zelfrijdende auto’s zijn, geneesmiddelen waarvan de bijwerkingen het nuttig effect in de schaduw stellen of beschuitjes, de fabrikant is altijd op de goede weg.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.