Tesla onder vuur door twee crashes met zelfrijdende auto’s

Zware weken voor autofabrikant Tesla. Voor de tweede maal in korte tijd vond een ongeluk plaats met een Tesla, terwijl deze vermoedelijk op de autopilot reed. Tevens krijgt het bedrijf kritiek omdat het het eerste incident, waarbij een dodelijk slachtoffer viel, zou hebben verzwegen voorafgaand aan de uitgifte van nieuwe aandelen. Tesla weerspreekt dat het informatie heeft achtergehouden vanwege de aandelenuitgifte en dat de autopilot-functie verantwoordelijk is voor beide crashes.

In mei kwam een bezitter van een Tesla Model S om het leven toen zijn voertuig tegen een oplegger reed. Deze week werd bekend dat er onlangs weer een ongeval plaatsvond, nu met een Tesla Model X. Door een botsing met een betonnen muur sloeg het voertuig over de kop.

De bestuurder en zijn medepassagier overleefden die crash. Wel meldde de bestuurder aan de politie dat het voertuig op het moment van het ongeval op de autopilot reed. Inmiddels is ook naar dit tweede incident een onderzoek ingesteld door de National Highway Traffic Safety Association, het Amerikaanse overheidsorgaan dat zich bezighoudt met veiligheid op snelwegen in de Verenigde Staten.

Aandelenuitgifte

Daarnaast publiceerde het Amerikaanse tijdschrift Fortune een artikel waarin het kritische kanttekeningen plaatst bij het besluit van Tesla-directeur Elon Musk om niets te melden over het dodelijke ongeval, toen op 18 mei voor ruim twee miljard dollar aan nieuwe aandelen werden uitgegeven. Het incident met dodelijke afloop vond plaats op 7 mei.

Tesla was tijdens de uitgifte op de hoogte van het dodelijke ongeval, want het maakte er twee dagen vóór de aandelenuitgifte melding van bij de Amerikaanse overheid. Het artikel insinueert dat Musk bij de uitgifte van de aandelen deze informatie met opzet had achtergehouden om negatieve invloed op de waarde van de aandelen te voorkomen.

Onderzoek

Als reactie op het artikel van Fortune, schreef Musk een blogpost op de website van Tesla, waarin hij stelt dat het onderzoek naar de oorzaak van het ongeval pas net was gestart op het moment van de aandelenuitgifte en het dus nog helemaal niet duidelijk was wat de crash had veroorzaakt.

“Pas op 18 mei (de dag van de aandelenuitgifte, red.) kon een Tesla-onderzoeker naar Florida gaan om het voertuig en de plek van het ongeval te inspecteren”, licht Musk toe. “Pas in de laatste week van mei kon Tesla het onderzoek afronden.” De directeur besloot daarom om het nieuws over het incident niet te melden bij de uitgifte van de aandelen. Musk vond het niet van belang of zoals zijn letterlijke woorden waren: “it is not material to the value of Tesla”.

Aandelenkoers

Of de topman daar gelijk in heeft, is voer voor discussie. De dag dat het nieuws van het dodelijke ongeval bekend werd gemaakt, daalde de aandelenkoers van het bedrijf aanvankelijk van 212 naar 206 dollar, tegen de markttrend in. Echter diezelfde dag herstelde het aandeel zich weer naar een niveau boven de 216 dollar.

Musk benadrukt bovendien dat het zelfrijdende systeem van de Tesla is bedoeld als rijdersassistentie, niet als een systeem dat de controle van het voertuig volledig overneemt. De bestuurder moet dus altijd alert blijven, wat vermoedelijk niet het geval was op 7 mei, toen de bestuurder naar verluidt een film zat te kijken volgens een getuige. Daarnaast wijst de directeur erop dat uit statistieken blijkt dat zelfrijdende auto’s veiliger zijn dan menselijke bestuurders.

Lees ook: Eerste dodelijke slachtoffer door crash met zelfrijdende auto

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.