Tesla werkt aan autodeeldienst voor zelfrijdende voertuigen

Bezitters van een zelfrijdende Tesla kunnen in de toekomst hun voertuig zelfstandig taxiritten laten rijden. Dit moet zorgen voor extra inkomsten op momenten dat Tesla-eigenaren hun voertuig niet zelf nodig hebben. Dat schrijft topman Elon Musk in zijn nieuwe masterplan. Ook wil hij de komende tijd werken aan de ontwikkeling van een zelfrijdende bus.

Musk ontvouwde tien jaar geleden zijn eerste masterplan. Dat ging toen om het ontwikkelen en op de markt brengen van diverse typen elektrische auto’s. Nu de realisatie van die plannen dichterbij komt, werd het tijd voor een nieuw masterplan, vond de topman. Onderdeel hiervan is het uitbreiden van elektrische Tesla’s naar alle segmenten van de automarkt, zelfrijdende technologie tien keer beter maken dan menselijke besturing en de mogelijkheden scheppen om de Tesla geld te laten verdienen voor de bezitters van zo’n voertuig.

Autodelen

Dat laatste moet gebeuren middels een autodeeldienst die het bedrijf op wil zetten. Met behulp van een app kunnen Tesla-bezitters hun voertuig aanbieden als een soort taxi. “De meeste auto’s worden maar vijf of tien procent van de tijd gebruikt”, schrijft Musk. In de overige tijd kan het geld verdienen voor de eigenaar, is het idee.

Het voertuig moet zelfstandig personen kunnen vervoeren, tegen betaling, zonder dat er iemand achter het stuur hoeft te zitten Hierdoor kan feitelijk iedereen een Tesla bezitten, zegt Musk. In steden waar de vraag naar dergelijke deeldiensten groter is dan het aanbod, wil het bedrijf zelf voertuigen inzetten.

Toestemming

Voorwaarde hierbij is dat overheden toestemming geven voor uitgebreide zelfrijdende systemen, waarbij geen menselijke bestuurder meer nodig is. Musk verwacht dat dergelijke goedkeuring pas plaatsvindt nadat zelfrijdende auto’s in totaal zo’n tien miljard kilometer hebben gereden. Momenteel worden in totaal ongeveer vijf miljoen zelfrijdende kilometers per dag gemaakt.

Tesla is momenteel bekend van de personenauto’s, maar wil zich in de toekomst niet tot die markt beperken. Het werkt daarom ook aan twee andere type voertuigen: een vrachtauto en een bus. Beide bevinden zich nog in de ontwikkelfase, zouden volgend jaar moeten worden onthuld en hebben zelfrijdende functies.

Omdat daardoor geen chauffeurscabine meer nodig is, kan de lengte van de bus worden verminderd. De chauffeur kan dan dienst doen als een soort ‘fleet manager’. Ook heeft het voertuig geen middenpad en moet het net zo snel kunnen afremmen en optrekken als andere voertuigen, om doorstroming van het verkeer te bevorderen. Opvallend is bovendien dat het voertuig niet van halte naar halte gaat, maar passagiers rechtstreeks naar hun eindbestemming brengt. Voor mensen die geen mobiele telefoon hebben, komen er knoppen in het voertuig.

Kritiek

De topman reageert ook op kritiek die er kwam na een ongeval met dodelijke afloop in mei van dit jaar en het verzoek van de Amerikaanse consumentenbond om de autopilot-functie uit te schakelen. Musk doet dat niet en verdedigt dit door te stellen dat, bij correct gebruik, de autopilot nu al veiliger is dan wanneer er een persoon achter het stuur zit. “Daarom is het moreel verwerpelijk om de release ervan uit te stellen, wegens angst voor negatieve publiciteit of voor aansprakelijkheid.”

Hij krijgt bijval van de Amerikaanse overheidsdienst NHTSA, die verantwoordelijk is voor de veiligheid op Amerikaanse snelwegen. Een medewerker meldde recentelijk dat ondanks het ongeval de dienst vastbesloten is om de veiligheid op wegen te vergroten middels zelfrijdende mobiliteit. “Als we wachten tot het systeem perfect is, moeten we nog heel, heel lang moeten wachten. Hoeveel levens verliezen we in de tussentijd”, vraagt Mark Rosekind van de NHTSA zich af.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.