Minister Cora van Nieuwenhuizen

‘Nederland blijft experimenteren met zelfrijdende auto’

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat blijft inzetten op autonoom vervoer. De recente ongelukken in de Verenigde Staten zijn volgens Van Nieuwenhuizen geen reden om een stap terug te doen, maar onderstrepen juist dat een actieve rol van de overheid belangrijk is.

Het wat twee keer raak afgelopen maart. De 23ste raakte een Tesla Model X een middenberm in de stad Mountain View, Californië, waarna de SUV omkantelde, geraakt werd door tegenliggers en in brand vloog. De bestuurder van de Tesla overleed in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Hij had op het moment van de crash de Autopilot ingeschakeld en negeerde waarschuwingen vanuit de auto, concludeerde Tesla later na het lezen van de logboeken.

Videobeelden

Het dodelijk ongeval volgde daags na een dodelijke aanrijding tussen een zelfrijdende Volvo van Uber en een voetganger in Tempe, Arizona. Tijdens het ongeval zat er iemand achter het stuur, maar op videobeelden is te zien dat deze chauffeur niet op de weg lette. Experts menen dat de techniek in een zelfrijdende auto juist in deze specifieke situatie de overstekende vrouw had moeten zien.

Het was voor zover bekend de eerste fatale aanrijding die door een zelfrijdende auto wordt veroorzaakt. Wel overleed eerder een bestuurder van een Tesla door een fout met het Auto-pilot-systeem van het voertuig.

De recente ongelukken zijn volgens Van Nieuwenhuizen geen reden om een stap terug te doen met experimenteren, benadrukt haar woordvoerder in het FD. ‘Het tragische ongeval in de VS onderstreept dat een actieve rol van de overheid belangrijk is. In de VS is vaak sprake van zelfcertificering en in Arizona zijn er zelfs helemaal geen eisen aan de rol van de menselijke bestuurder. In Nederland werkt het heel anders. Het is een belangrijke voorwaarde dat er altijd een bestuurder aanwezig is, die kan ingrijpen als het nodig is.’

Experimenteerwet

Momenteel ligt de zogenoemde experimenteerwet zelfrijdende auto bij de Tweede Kamer. Van Nieuwenhuizen Wegenverkeerswet 1994 wijzigen, zodat bedrijven een vergunning kunnen krijgen om te experimenteren met zelfrijdende voertuigen zonder bestuurder erin. Hierbij moet dan nog wel altijd iemand op afstand het voertuig monitoren en te allen tijde ingrijpen als dat nodig is.

Het wetsvoorstel is een aanvulling op de bestaande experimenteerruimte die de regering momenteel biedt op basis van ontheffingen. Een voorwaarde nu is dat er altijd een bestuurder in de auto zit. Met de aanvulling wil het kabinet toekomstbestendige regelgeving maken.

In België mogen autofabrikanten en technologiebedrijven sinds 1 mei tests uitvoeren op weg met volledig zelfrijdende auto’s. Tot nu toe moest er altijd iemand in de auto zitten om in te kunnen grijpen. Voor de proeven moeten de bedrijven wel toestemming vragen aan de federale minister van mobiliteit. Ook moeten ze tijdens de testen een operator beschikbaar hebben die vanuit een controlekamer toezicht houdt.

Nauwgezet

Op verkeersbeurs Intertraffic, eind maart in Amsterdam, zei Van Nieuwenhuizen dat ze het onderzoek naar het ongeval met de zelfrijdende Uber ‘nauwgezet’ volgt. Ze benadrukte ook dat het ongeval laat zien hoe belangrijk betrouwbaarheid en veiligheid zijn.

Ook 2getthere, een Nederlandse leverancier van autonome vervoersystemen, waaronder die op het Rivium in Capelle aan den IJssel, onderstreepte onlangs in een whitepaper ook al het belang van veiligheid. De overheid moet volgens het bedrijf met strenge veiligheidswetten voor zelfrijdende auto’s komen. Dat zal, stelt 2getthere, de ontwikkeling ervan stimuleren.

Auteur: JanPieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur van Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor Zelfrijdendvervoer.nl.

1 reactie op “‘Nederland blijft experimenteren met zelfrijdende auto’”

Stef Bouwhuis|09.05.18|14:50

Misschien moeten we er naar toe dat specifieke gps-zones (safe zones) op straat worden ‘gereserveerd’ voor overstekende voetgangers. Dat mogen echt veel meer punten zijn dan de huidige zebrapaden. Deze voor (semi) zelfrijdende voertuigen worden dan ‘bekend’ gemaakte met deze safe zones, zodat er een extra weging kan plaatsvinden door de voertuigsoftware bij twijfel (mogelijke valse signalen). Je kan ook specifieke fietszones ‘aftekenen’ om dezelfde optimale veiligheid te bewerkstelligen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.