Tesla: dodelijke crash had te maken met vangrail
De reden dat het ongeluk met een Tesla afgelopen vrijdag zo hevig was, kwam mede door de staat van de vangrail. Dat verklaart Tesla in een blogpost, naar aanleiding van het dodelijk ongeval in Californië afgelopen vrijdag. De Amerikaanse nationale vervoersveiligheidsraad is een onderzoek gestart naar de crash.
Een Tesla Model X raakte vrijdag de middenberm in de stad Mountain View, waarna de SUV omkantelde en geraakt werd door tegenliggers. Ook vloog het voertuig in brand (zie ook het Twitter-bericht onderaan dit artikel). De bestuurder van de Tesla overleed in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. De logboeken van de Tesla zijn nog niet gevonden. Daardoor blijft het de vraag of de autopilot wel of niet heeft aangestaan op het moment van het ongeluk.
Tesla laat weten dat de medewerkers diep bedroefd zijn. “Veiligheid is de kern van alles wat we doen en elke beslissing die we nemen. Het verlies van een leven bij een ongeluk met een Tesla-voertuig is moeilijk voor ons allemaal.” De autobouwer heeft de autoriteiten benaderd en hulp aangeboden bij het onderzoek naar de oorzaak van het ongeval.
Vangrail
Hoewel er nog veel onduidelijkheid is vanwege het ontbreken van de logboeken, zijn er enkele zaken die wat Tesla betreft vaststaan. Eén daarvan is een incomplete vangrail. “De reden dat deze crash zo hevig was, is dat de barrière die is ontworpen om de impact van een botsing tegen het beton te verminderen, na een eerder ongeval was verwijderd en niet is vervangen.”
Tesla laat hierbij afbeeldingen zien als bewijs. Deze foto’s zijn vastgelegd door een dashcam van een getuige van het ongeval die dagelijks langs deze locatie rijdt. “We hebben nog nooit dergelijke schade gezien aan een Model X bij een andere crash”, aldus Tesla.
Batterijen
Volgens getuigen was er voldoende tijd om de inzittende uit de auto te halen. Dit heeft volgens Tesla te maken met het ontwerp van de batterijen. “In de zeldzame gevallen dat er brand uitbreekt, verspreidt het vuur zich langzaam, zodat de inzittende ruim de tijd heeft om de auto te verlaten.” Een auto op gas heeft volgens Tesla vijf keer meer kans om in brand te vliegen dan een Tesla-voertuig.
Verder benadrukt het bedrijf hoe vaak het wél goed is gegaan op deze route. “Uit onze gegevens blijkt dat er 85.000 keer met een Tesla in autopilot-functie over deze weg is gereden sinds de uitrol van de autopilot in 2015. Er is daar nog nooit eerder een ongeluk gebeurd waar wij van weten. Er zijn zo’n 200 succesvolle autopilot-trips per dag op deze route.”
“Het is vermeldenswaardig dat een onafhankelijk onderzoek door de Amerikaanse overheid heeft uitgewezen dat de autopilot het risico op een ongeval met 40 procent verlaagt. Sindsdien is de autopilot verder verbeterd. Dat betekent niet dat alle ongevallen kunnen worden voorkomen, – dat zou onmogelijk zijn – maar het maakt het minder waarschijnlijk.”
Dodelijk ongeval Uber
Het dodelijk ongeval volgt kort na een dodelijke aanrijding tussen een zelfrijdende Volvo van Uber en een voetganger in Arizona. Tijdens het ongeval zat er iemand achter het stuur, maar op videobeelden is te zien dat deze chauffeur niet op de weg lette. Experts menen dat de techniek in een zelfrijdende auto juist in deze specifieke situatie de overstekende vrouw had moeten zien. Na het ongeval besloot Uber alle testritten met de Volvo’s stil te leggen.
Here is the scene on Highway 101S in #MountainView where a #Tesla caught on fire pic.twitter.com/ksnidlFgsw
— Dean C. Smith (@DeanCSmith) 23 maart 2018
Lees ook: Dronken bestuurder valt in slaap in rijdende Tesla
het mooie van de nieuwe auto’s is op zijn minst dat (indien de logs gevonden worden) er heel precies uitgezocht kan worden wat er mis gaat en dit gebruikt kan worden om vervolg ongelukken te voorkomen.