2getthere, Group Rapid Transit

‘Strengere veiligheidswetten versnellen ontwikkeling autonoom vervoer’

Twee ingrediënten zijn onmisbaar om de ontwikkeling van de zelfrijdende auto te versnellen: strengere wetten op gebied van veiligheid en stapsgewijze introductie in een semi-gecontroleerde omgeving. Dat stelt 2getthere, een Nederlandse leverancier van autonome vervoersystemen, waaronder die op het Rivium in Capelle aan den IJssel, in een whitepaper.

De eerste tests met zelfrijdende auto’s op de openbare weg vinden al plaats , maar dat verloopt niet altijd vlekkeloos: de eerste ongelukken zijn al gebeurd. Om de veiligheid van passagiers en andere weggebruikers te garanderen, moet de overheid strenge regelgeving ontwikkelen. Dat denken de schrijvers van het paper, technisch directeur Sjoerd van der Zwaan en commercieel directeur Robbert Lohmann.

Vandaag de dag is een bus negen keer zo veilig als een auto, concluderen ze uit onderzoek van het Britse ministerie van Transport. Een zelfrijdende auto moet volgens hen dus minstens zo veilig worden als zo’n bus en het liefst veiliger. Anders biedt zo’n autonoom voertuig te weinig voordeel. De lat ligt dus hoog voor fabrikanten, erkennen ze.

Dichtslibben

Overheden moeten van tevoren goed nadenken over de rol van zelfrijdende auto’s in bijvoorbeeld de stad, vervolgen Van der Zwaan en Lohman. Nemen mensen een zelfrijdende auto in plaats van het OV, dan slibben steden dicht. En dat is niet goed voor de bereikbaarheid en voor het milieu – zelfs al zijn de voertuigen elektrisch. Zelfsturende voertuigen moeten dus, stellen ze, minstens eenzelfde hoeveelheid passagiers kunnen vervoeren als bussen of eenzelfde aantal per uur mee kunnen nemen. Dit vraagt volgens hen om een andere mindset: fabrikanten en steden moeten niet de gebruiker voorop hebben staan, maar de inwoners van steden en dorpen.

Het ideale OV-systeem volgens Van der Zwaan en Lohmann: grote voertuigen voor vervoer van grote groepen, kleine voertuigen (zoals elektrische fietsen en scooters) voor het individu en zelfrijdende deelvoertuigen voor alle trips daar tussenin.

Begin klein

De directeuren leggen in het whitepaper vooral nadruk op de rol van zelfrijdende auto’s (of beter: shuttles) in het OV. Dat is logisch: 2getthere levert autonome OV-shuttles over de hele wereld, waaronder dus op het Rivium in Capelle aan den IJssel. De shuttles op het bedrijvenpark rijden over een eigen baan, maar kruisen ander verkeer wel en daarmee is het volgens 2getthere een uniek systeem in de wereld. Voertuigen hebben vaak of alleen een eigen baan, of ze worden alleen getest op de openbare weg.

Tekst gaat verder onder de foto

Parkshuttle, Rivium

Plekken als het Rivium zijn ideaal om zelfrijdende auto’s te introduceren, stellen Van der Zwaan en Lohmann. Het zijn namelijk semi-gecontroleerde omgevingen. Een zelfrijdende auto moet met zoveel factoren rekening houden – met auto’s of of mensen die onverwachts oversteken bijvoorbeeld. En in zo’n semi-gecontroleerde omgeving zijn al die risicofactoren zoveel mogelijk beperkt. Vergelijk het, zeggen de 2getthere-voormannen, met een snelweg waar alle auto’s dezelfde kant opgaan, dezelfde snelheid aanhouden en niet tegengehouden worden door kruisend verkeer of verkeerslichten. Begin dus klein en ontwikkel het systeem daarna door.

Onafhankelijk certificeren

Strengere wetgeving is volgens hen ook belangrijk – onder andere om ervoor te zorgen dat zelfsturende auto’s écht veiliger worden. Van der Zwaan en Lohmann zien veel in een nieuw, officieel en onafhankelijk certificatiesysteem. Dat moet garanderen dat een zelfrijdend voertuig 100 procent veilig is voor het de weg op gaat. In Nederland zou de RDW hier voor kunnen zorgen, zegt Van der Zwaan in een toelichting. Hij benadrukt hier ook dat zo’n certificatiesysteem en de bijbehorende eisen de enige manier zijn om onnodige ongelukken te voorkomen.

Ontbreken van strenge veiligheidseisen is gevaarlijk voor de mens en de industrie

Wetgeving is er nu echt te weinig, stellen Lohmann en zijn collega. Ze wijzen op de Amerikaanse staat Arizona, waar pas regels kwamen nadat er verschillende tests waren geweest. In Californië zijn volgens hen niet eens veiligheidseisen. Gevaarlijk voor de mens en gevaarlijk voor de industrie, onderstrepen de twee auteurs in hun whitepaper.

Opgeven

Van der Zwaan en Lohmann voorzien dat strengere wetten en regels er waarschijnlijk voor zorgen dat sommige fabrikanten moeten opgeven, net zoals sommige steden en vervoerders. Voor verschillende leveranciers zullen de eisen te hoog worden om te kunnen halen. En steden en vervoerders zullen niet ieder nieuw voertuig gelijk kunnen omarmen – certificeren is gewoon te kostbaar.

Maar dit is volgens hen helemaal niet erg: de focus verandert alleen van allemaal losse testen naar permanente systemen die zeker weten veilig zijn, die daadwerkelijk een vervoersprobleem oplossen en die ook nog eens een goede businesscase hebben.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur van Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor Zelfrijdendvervoer.nl.

1 reactie op “‘Strengere veiligheidswetten versnellen ontwikkeling autonoom vervoer’”

Jan Blaauboer|22.06.18|07:10

Al dit soort artikelen en berichten zijn doorspekt met eigen belang. Zelf commerciant zijnde snap ik dit, het maakt echter de geloofwaardigheid van de informatie die gegeven wordt niet groter!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.