Eerste test België zelfrijdende shuttle

Testen met volledig zelfrijdende auto’s op Belgische wegen nu mogelijk

Autofabrikanten en technologiebedrijven mogen sinds 1 mei tests uitvoeren op Belgische wegen met volledig zelfrijdende auto’s. Tot nu toe moest er altijd iemand in de auto zitten om in te kunnen grijpen. Voor de proeven moeten de bedrijven wel toestemming vragen aan de federale minister van mobiliteit. Ook moeten ze tijdens de testen een operator beschikbaar hebben die vanuit een controlekamer toezicht houdt.

De ministerraad nam twee jaar geleden een gedragscode aan voor het testen van autonome voertuigen op de openbare weg. Deze code werd voor alle niveaus van automatisering opgesteld, maar wel in de veronderstelling dat er nog steeds een bestuurder of operator aan boord zou zijn. Dat is dan ook de vereiste bij de tests die nu al plaatsvinden.

Verkeersreglement

Maar in het verkeersreglement is onlangs een bepaling opgenomen om onder ‘vastgestelde voorwaarden en beperkt in de tijd’, af te wijken van om het even welke regel van het verkeersreglement. Concreet betekent dit dat, indien de minister het toelaat, een voertuig volledig zelfstandig op de openbare weg mag rijden. Er moet slechts één operator op afstand vanuit een controlekamer toezicht houden. De bepaling gaat vanaf 1 mei in.

Geautomatiseerde voertuigen vormen een toekomstige oplossing voor de verbetering van de mobiliteit en de verkeersveiligheid, stelt de Belgische overheid. Ze zouden meer bepaald kunnen bijdragen tot een vermindering van schadelijke emissies en de congestie van het wegverkeer. Bovendien zal, zonder bestuurder aan boord, de menselijke factor die aan de basis van vele verkeersongevallen ligt, verdwijnen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur van Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor Zelfrijdendvervoer.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.