R1 voor bezorging boodschappen (foto: kroger Nuro Press Assets)

Arizona gekozen als proefterrein autonome bezorging boodschappen

Scottsdale in de staat Arizona is uitgekozen als proefterrein voor de bezorging van boodschappen met autonome voertuigen. Amerikaanse supermarktgigant Kroger kondigde eerder al aan om in het najaar samen met fabrikant Nuro te gaan experimenteren, maar nu is ook bekend waar dat gaat gebeuren.

Op dit moment voert Kroger al proeven uit met een zelfrijdende Toyota Prius die boodschappen bezorgt. In het najaar wordt er gestart met de autonome voertuigen van Nuro. De tests vinden plaats in Scottsdale, een buitenwijk van Phoenix.

Bestellen via applicatie

Nuro is opgestart door twee ingenieurs die eerder aan het Waymo-project werkten toen het nog onderdeel was van Google. Het wagentje dat uiteindelijk gaat rijden is een R1, een volledig autonoom voertuig dat speciaal ontwikkeld is voor het vervoer van goederen, zoals boodschappen of kleding. Bij de R1 moet je een code invoeren op de zijkant van de auto om je producten te krijgen.

Inwoners van Scottsdale kunnen vooralsnog bij één filiaal van de supermarkt Fry’s Food Stores hun boodschappen bestellen. Via de website of een mobiele applicatie kunnen klanten zien of er nog een tijd beschikbaar is voor de bezorging van hun bestelling. Het bezorgen gaat bijna 6 dollar per keer kosten. Dat staat gelijk aan ongeveer 5,20 euro.

Meerdere testen

Waymo startte vorig maand met een vergelijkbaar programma met Walmart-winkels, ook in Phoenix.  Maar in bij dat project worden de klanten juist naar de winkel gebracht om bestellingen op te halen.

Phoenix en omliggende steden zijn de afgelopen maanden het toneel geweest van meerdere testen. Uber reed met zelfrijdende auto’s in Tempe, maar legde alle proeven stil in de hele staat Arizona na het dodelijke ongeluk in maart met een autonome Uber. Het bedrijf pakte in Pittsburgh, Pennsylvania de testen weer op. Waymo startte december 2017 in Phoenix met het beproeven van een zelfrijdende Chrysler Pacifica.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is vaste redacteur van SpoorPro.nl en RailTech.com. Ze schrijft ook regelmatig voor ZelfrijdendVervoer.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.