Singapore circuit

Singapore gaat zelfrijdende bus testen op eigen circuit

De Technologische Universiteit van Singapore begint in 2019 met het testen van volledig elektrische, zelfrijdende Volvo 7900-bussen. De tests gaan plaatsvinden op een testcircuit voor zelfrijdende voertuigen. Tijdens de testritten worden echte verkeerssituaties nagebootst. De universiteit werkt samen met het Aziatische OV-bedrijf SMRT. Het vervoersbedrijf wil de zelfrijdende bussen in de toekomst inzetten voor commercieel gebruik.

De zelfrijdende bus beschikt over Lidar-sensoren en een navigatiesysteem. Het is de bedoeling dat de bus volledig zelfstandig over het circuit rijdt. Er zal geen bestuurder in de bus zitten die kan ingrijpen. Het voertuig beschikt over regensensoren, zodat de ‘slimme bus’ de snelheid kan aanpassen in afwijkende weersomstandigheden.

Autonome bus

Het duurt nog even voordat autonome voertuigen hun intrede doen in het verkeer. De Volvo 7900 Electric heeft al wel verschillende zelfrijdende functies aan boord die buschauffeurs op dit moment dagelijks gebruiken. Het ‘Pedestrian and Cyclist Detection System’ is zo’n systeem dat ervoor zorgt dat onbeschermde weggebruikers worden gealarmeerd wanneer er een botsing dreigt.

De bus zal tijdens de tests bepaalde routes rijden, maar ook zal hij zichzelf parkeren en zelfstandig door een wasstraat rijden. Daarnaast is er een overstromingsgebied op het testcircuit. De bus wordt door de plaatselijke overstromingen getest om in tropische weersomstandigheden te rijden.

Testcircuit

Singapore beschikt sinds 2016 over een eigen testcircuit voor zelfrijdende voertuigen. Het ‘Centre of Excellence for Testing and Research of Autonomous vehicles’ is 2 hectare groot en bevat verschillende verkeerssituaties met de daarbijbehorende verkeersregels.

Het circuit is uitgerust met 360-graden camera’s die alle bochten en kruispunten in de gaten houden. De camera’s verzamelen data die vervolgens wordt geanalyseerd in het Intelligent Transport Systems Centre.

Het Aziatische vervoersbedrijf SMRT heeft een partnerschap met de Nederlandse producent van zelfrijdende voertuigen 2getthere. De bedrijven werken onder meer samen aan zelfrijdende ‘pods’.

Lees ook:

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en RijschoolPro, het vakblad voor de rijschoolbranche

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.