Racewagen URE

Autonome racewagen TU Eindhoven rijdt eerste meters

University Racing Eindhoven (URE) is er als eerste in de Benelux in geslaagd om een zelfrijdende raceauto te laten rijden. Het is volgens het raceteam een belangrijke mijlpaal, maar er moet nog wel van alles worden doorontwikkeld aan het voertuig.

Meerdere partijen werken aan autonome racewagens die het in wedstrijdverband tegen elkaar gaan opnemen, waaronder de technische universiteiten van Delft en Eindhoven. Het raceteam van die laatste organisatie claimt nu de eerste overwinning omdat het zijn auto daadwerkelijk heeft laten rijden. Maar Dion Engels, teammanager van URE houdt nog wel een slag om de arm. “Voor nu zijn we de eerste die autonoom rijdt”, vertelt hij, “maar de competitie moet nog komen en het resultaat daar is natuurlijk waar het om gaat.”

Niet volledig robuust

“We zijn er nog niet helemaal, maar we zijn wel al heel ver”, legt Rense Nijenkamp uit. Zij is hoofd van het Driverless-project van University Racing Eindhoven. “We zitten nu vol in de implementatiefase. Het volledige systeem, inclusief sensoren, werkt al, maar is nog niet volledig robuust.” Afgelopen week maakte URE opnamen om het heugelijke feit van de eerste afgelegde meters wereldkundig te maken.

De auto is in staat volledig autonoom te rijden, maar dient nog doorontwikkeld te worden. “Ik had graag gezien dat we al verder waren”, zegt Nijenkamp hierover. “Op de competitie is een niet-robuust systeem namelijk niets waard. Het detecteren van pionnen levert nog problemen op. Dat zit hem met name in de omstandigheden: of de zon nu vol op de camera staat of dat het hard regent, hij moet de pion altijd kunnen zien”, legt hij uit. “Als we hem nu autonoom laten rijden, is er een kans dat hij nog een pion mist.”

Geen menselijke handelingen

De komende tijd werkt URE aan de verbetering van het systeem waarmee het rijdt. Het verwerken van de data uit de sensoren moet nog worden doorontwikkeld. Uiteindelijk zou de auto geheel zelfstandig pionnen moeten herkennen, zodat er geen menselijke handelingen meer nodig zijn de wagen te besturen. Dit jaar zal URE in elk geval naar de wedstrijden Formula Student Germany en Formula Student Netherlands gaan om deel te nemen met de nieuwste versie van de racewagen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.