Vernieuwd platform Baidu laat auto zelf inparkeren

Het Chinese internetbedrijf Baidu heeft de komst van het platform Apollo Enterprise aangekondigd. Met dit platform kunnen automodellen die massaal worden geproduceerd, uitgerust worden met verschillende autonome functionaliteiten. Dan gaat het bijvoorbeeld om automatisch inparkeren en autonoom rijden op de snelweg. Dit heeft het Chinese bedrijf bekendgemaakt op de CES. 

Daarvoor werkt het bedrijf naar eigen zeggen samen met 130 partners. Een van de nieuwste partners, WM Motori, zou in 2021 de eerste autonome auto’s op de markt willen brengen. Dit meldt vakblad TechCrunch. Apollo is de naam van het platform dat Baidu heeft ontwikkeld waarmee autofabrikanten hun auto’s zelfrijdend kunnen maken.

Bestaande auto’s

Autofabrikanten kunnen bij de Apollo Enterprise uit een aantal functionaliteiten kiezen die ze in de bestaande auto willen inbouwen. Dit betekent dus ook dat ze auto’s beter kunnen afstemmen op specifieke wensen of behoeftes. Naar eigen zeggen werkt Baidu nu al samen met verschillende Chinese autofabrikanten zoals Chery en BYD Auto, maar ook met bijvoorbeeld Hyundai Kia en Ford.

Verder heeft Baidu de komst van Apollo 3.5 aangekondigd. Dit is een vernieuwde versie van het huidige platform, dat is uitgerust met een aantal nieuwe functionaliteiten. Volgens Baidu kan het nu omgaan met een groot aantal complexe rijsituaties, zoals verkeersdrempels en raakt een zelfrijdende auto met Apollo 3.5 zelfs niet in de war bij een afslag naar links bij een verkeerslicht als daarbij moet worden verleend aan tegemoetkomend verkeer.

Robotaxi’s

Hiernaast kondigde Baidu aan haar eigen platform te gaan gebruiken voor 100 robotaxi’s die in de loop van 2019 door de Chinese stad Changsa moeten gaan rijden. Dit is de hoofdstad van de provincie Hunan. Deze taxi’s zullen Baidu’s V2X-technologie gaan gebruiken. Daarmee kunnen de voertuigen communiceren met de infrastructuur, zoals met verkeerslichten.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.