Hyundai Autonomous IONIQ Concept

Hyundai wil ‘revolutie teweegbrengen’ met zelfrijdende auto

Autonomous IONIQ Concept

Hyundai wil in 2021 een zelfrijdende auto van level 4 op de markt brengen. Daarvoor is de Zuid-Koreaanse autofabrikant een samenwerking aangegaan met Aurora, leverancier van technologie voor autonoom rijden. Dit betekent dat Aurora’s technologie beschikbaar wordt voor nieuwe Hyundai-modellen die na 2021 worden geïntroduceerd.

Hyundai maakte dit donderdag bekend. Vanaf 2021 wil de fabrikant samen met Aurora zelfrijdende Hyundai’s gefaseerd commercieel inzetten. Het eerste model dat hiervoor wordt gebruikt is de nieuwe waterstofauto van Hyundai, die volgende week op de innovatiebeurs CES 2018 in Las Vegas wordt gepresenteerd.

Level 4

“Met het partnerschap kan onze geavanceerde voertuigtechnologie, die over de laatste veiligheidsvoorzieningen beschikt, worden gecombineerd met Aurora’s revolutionaire Level 4-technologie voor autonoom rijden”, vertelt Woong Chul Yang, Vice Chairman van Hyundai Motor. “Daarmee kunnen we versneld, veilig en doordacht een revolutie teweegbrengen op het gebied van zelfrijdende mobiliteit.”

Level 4 betekent dat de automatische piloot van de auto in staat is het voertuig in bijna elk mogelijk scenario te besturen, behalve in zeer slecht weer. Bij Level 5 is geen menselijk ingrijpen meer nodig.

Aurora

Ook Aurora kijkt uit naar het partnerschap, vertelt Chris Urmson, de CEO van Aurora: “Met deze alliantie kan Hyundai’s kracht in voertuigontwikkeling, massaproductie en vormgeving uitstekend gecombineerd worden met Aurora’s kennis van technologie op het gebied van autonoom rijden. Samen kunnen we het verschil maken.”

Chris Urmson was voorheen werkzaam bij het Google-moederbedrijf Alphabet. Samen met Sterling Anderson richtte hij Aurora op. Anderson was geruime tijd hoofd van de Tesla-afdeling die zich bezighield met de ontwikkeling van de autopilot. Doel van Aurora is samen te werken met autoproducenten en vervoerders, autonome software te ontwikkelen en advies te geven over het gebruik van de juiste hardware.

Testcircuit

Buiten de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoel wordt momenteel gebouwd aan een 80 hectare groot testcircuit, genaamd K-City. In deze stad worden de komende jaren zelfrijdende auto’s verder ontwikkeld, zo ook de Hyundai’s.

Lees ook: ‘Overgang van mens naar zelfrijdende techniek duurt 30 jaar’

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur voor ZelfrijdendVervoer.nl en RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.