Bosch presenteert nieuw shuttleconcept en gaat uitgebreid testen
Bosch heeft op de Consumer Electronics Show 2019 in Las Vegas een nieuw shuttleconcept gepresenteerd. Deze primeur van het technologiebedrijf biedt een groot aantal oplossingen op het gebied van automatisering, connectiviteit en elektrificatie. In de tweede helft van 2019 gaat het Duitse merk samen met autofabrikant Daimler uitgebreid testen met een autonome zelfrijdende carpooldienst in Silicon Valley.
Samen willen beide bedrijven een volledig geautomatiseerd, zelfrijdend systeem (SAE-niveau 4/5) ontwikkelen dat rond het begin van het volgende decennium klaar is voor productie. Daarvoor werd een intentieverklaring ondertekend. Beide partijen bundelen de krachten om het verkeer in steden te verbeteren, de veiligheid te vergroten en een belangrijke basis te leggen voor het verkeer van de toekomst.
“Dit concept sluit aan bij onze visie van een mobiliteit die emissie-, ongevallen- en stressvrij is”, vertelt Markus Heyn, lid van de Raad van Bestuur van Bosch. Het Duitse bedrijf levert niet alleen de onderdelen en systemen, maar biedt ook een nieuwe reeks mobiliteitsdiensten aan, waaronder reserverings-, deel- en connectiviteitsplatformen en parkeer- en herlaaddiensten. Bosch is ervan overtuigd dat dergelijke geconnecteerde diensten onmisbaar zijn voor de mobiliteit van de toekomst.
Internet of Things en AI
In Las Vegas demonstreerde het Duitse bedrijf een groot aantal producten waarbij het Internet of Things (IoT) centraal staat. Naast het shuttleconcept onder meer een zelflerende grasmaaier die op basis van voorspellingen bepaalt wat het beste tijdstip is om het gras te maaien. Bosch gebruikt artificiële intelligentie om ervoor te zorgen dat de robotmaaier obstakels herkent door data als motorregime, acceleratie, motorsnelheid en de richting te analyseren.
“Om het potentieel van IoT ten volle te benutten, moeten we het combineren met AI. En onze IoT- en AI-activiteiten parallel verder ontwikkelen”, benadrukt Heyn. Volgens hem vullen beide domeinen elkaar aan. “We streven vooral naar concrete verbeteringen in het dagelijkse leven: meer tijd, meer veiligheid, meer efficiëntie en meer comfort.”