WEpod Wageningen

WEpod in Wageningen toegankelijk voor passagiers

Een van de twee WEpods die tussen Ede en Wageningen rijden

Wie graag een rondje wil rijden in een zelfrijdend voertuig, kan vanaf nu in Wageningen terecht. De WEpods, twee zelfrijdende busjes, rijden tot en met december elke dinsdag over de campus van Wageningen als een busdienst. Tot op heden konden belangstellenden alleen op uitnodiging een ritje maken in een van de twee autonome voertuigen. De eerste fase van de pilot is bijna afgelopen. Eind dit jaar wordt duidelijk of de WEpod nieuwe Europese subsidie kan verwachten. 

De WEpods rijden tot en met het einde van dit jaar op de dinsdagen van 11.00 tot 13.00 uur als busdienst, zonder vaste dienstregeling. Een rondje duurt zo’n twintig minuten, afhankelijk van het aantal stops. In elke WEpod is plek voor zes personen. Wettelijk moet er nog altijd een steward in het voertuig meerijden, daarom zijn er drie studenten opgeleid die de passagiers ontvangen.

Nieuwsgierig

“We hebben elke maand een demodag. Daar vertellen we over de ins en outs over de WEpod, maar uiteindelijk willen mensen vooral ervaren hoe het is om in zo’n zelfrijdend voertuig te zitten”, zegt Marieke Kassenberg, projectmanager self driving cars bij de gemeente Gelderland. Kassenberg vertelde vorige maand over de laatste ontwikkelingen rond de WEpod op de SDC Summit in Houten.

Mede vanwege die belangstelling is de WEpod nu toegankelijker geworden in vorm van een busdienst. De WEpod vaker dan eens per week als lijndienst inzetten, lukt nog niet, legt Kassenberg uit. “We zitten nog midden in een experiment. De WEpods moeten nog op meerdere terreinen verder worden ontwikkeld. Zoals het inschatten van het gedrag van andere weggebruikers. Wij mensen zijn hier heel goed in dit inschatten. Zelfrijdende voertuigen moeten we voeden met veel info en data.”

Nieuwe trajecten

De WEpods hebben tot nu toe vier miljoen euro gekost. De eerste fase van de pilot loopt dit jaar af. De provincie Gelderland heeft samen met het Duitse Noordrijn Westfalen nieuwe Europese subsidie aangevraagd. Op 21 december moet hier duidelijkheid over komen. “Ik schat onze kansen hoog in”, zegt Kassenberg. “Als die subsidie er toch niet komt, hopen we de WEpods te verkopen. De voorwaarde is dan wel dat ze bij dit project in Wageningen ingezet blijven worden.” Er hebben zich al belangstellenden gemeld, mogelijk zullen twee of drie bedrijven dit project samen voortzetten.

De aangevraagde subsidie bedraagt 8,5 miljoen euro, waarvan 30 procent uit co-funding bestaat door bedrijven. Met deze subsidie worden er nog twee trajecten uitgezet: een zelfrijdend voertuig zal als shuttle dienen op de Duitse luchthaven Weeze, van de parkeerplaats naar de terminal. Daarnaast komt er een grensverbinding tussen Aken en Vaals. “Door ook Duitsland te betrekken kunnen we evoor zrogen dat er Europese regelgeving komt voor de zelfrijdende voertuigen. Het kan namelijk niet zo zijn dat we door verschillende regels voor zelfrijdende voertuigen de grens niet kunnen oversteken.”

Ontwikkeling

De WEpod is een initiatief van de provincie Gelderland. De WEpod is de eerste zelfrijdende auto op de openbare weg. De eerste rit werd eind januari 2016 gemaakt, met aan boord minister Melanie Schultz Van Haegen van Infrastructuur en Milieu. De TU Delft voert het project uit, in samenwerking met onder andere TNO en Spring Innovation Management.

De twee wagens pendelen dagelijks tussen treinstation Ede-Wageningen en de campus van Wageningen. Ze rijden maximaal 25 kilometer per uur, een snelheid die in de toekomst omhoog moet gaan. De wagens rijden alleen bij daglicht en bij goede weersomstandigheden. Ook dit moet in de toekomst veranderen. In Ede is een controlroom waarin wordt meegekeken met camera’s in de WEpod. Ook is het mogelijk dat passagiers contact hebben met de controlroom.

Eind dit jaar moet ook een ontheffing komen waardoor de WEpod in de loop van 2017 passagiers kan vervoeren tussen station Ede-Wageningen en de universiteitscampus in Wageningen.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur voor ZelfrijdendVervoer.nl en RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.