WEpod mag beginnen met het vervoeren van passagiers

De zelfrijdende wagentjes in Wageningen, de zogeheten WEpods, mogen starten met het vervoeren van passagiers. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft hiervoor recentelijk toestemming gegeven. Dat maakte de provincie Gelderland zaterdag bekend. Voorlopig mag het voertuig alleen op de campus van de plaatselijke universiteit rijden, maar de route moet in de toekomst stelselmatig worden uitgebreid.

In de eerste helft van dit jaar zijn volop tests gedaan met de WEpod, maar vrijwel altijd zonder passagiers aan boord. Daar moet verandering in komen. Vanaf nu mogen inzittenden zich steeds vaker laten vervoeren in het wagentje. Dit wordt wel gereguleerd. Het is niet zo dat iedereen die geïnteresseerd is, zomaar plaats kan nemen in het voertuig. Dit gebeurt op uitnodiging.

Veilig

Door steeds vaker passagiers toe te laten, moet duidelijker worden hoe zij reageren op het rijden in autonome voertuigen. Wat doen inzittenden als ze niet hoeven op te letten? En voelen ze zich wel veilig? Om de veiligheid te vergroten is er altijd een steward aanwezig, die kan ingrijpen als dat nodig is.

Zoals gezegd rijdt de WEpod momenteel alleen nog op de universiteitscampus. Beetje bij beetje moet die route groter worden. “De komende tijd breiden we het traject steeds verder uit. Ook voeren we de snelheid enigszins op. De WEpods rijden nu tien kilometer per uur”, meldt de provincie.

Testritten

Buiten de campus wordt de route nu ‘gemapt’. “Dat houdt in dat de route in 3D-beelden wordt opgeslagen zodat de voertuigen aan de hand van vaste punten steeds precies weten waar ze zijn. De testritten gaan richting station Ede-Wageningen.”

De provincie Gelderland is initiatiefnemer van het WEpod-project en werkt samen met de gemeenten Ede en Wageningen en de universiteit van Wageningen. De TU Delft voert het project uit, in samenwerking met onder andere TNO en Spring Innovation Management. Kosten voor het project zijn inmiddels opgelopen tot ruim vier miljoen euro. Zo was er onder andere zeven ton extra nodig, omdat het voertuig een afwijking naar links had.

Lees ook: Zelfrijdende WEpods kosten provincie Gelderland 7 ton extra

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.