Zelfrijdende auto zonder bestuurder en pedalen de weg op in Californië
In Californië mogen binnenkort zelfrijdende auto’s zonder stuur, spiegels en pedalen op de openbare weg rijden. Vanaf 2 april hoeft er niet langer iemand aan boord te zijn om in te grijpen, zoals tot nu toe het geval was.
Dat melden diverse Amerikaanse media, zoals de New York Times. Het Californische departement voor motorvoertuigen maakte maandag bekend dat het niet meer noodzakelijk is dat een persoon achter het stuur zit om in te grijpen in noodsituaties.
“Dit is een grote stap voorwaarts voor autonome technologie in Californië”, zegt Jean Shiomoto van het departement in een verklaring. “Veiligheid is onze belangrijkste zorg en we zijn klaar om te gaan werken met fabrikanten die bereid zijn om volledig onbemande voertuigen in Californië te testen.”
Wetgeving
Californië is samen met Arizona een belangrijke staat als het gaat om het ontwikkelen en testen van zelfrijdende voertuigen. Veel bedrijven hebben zich hier gevestigd. Wijzigingen in wetgeving worden daarom op de voet gevolgd door onder meer General Motors, Waymo en Uber die een vloot van zelfrijdende auto’s ontwikkelen voor openbaar gebruik.
Er zijn momenteel vijftig bedrijven met een vergunning om in totaal bijna driehonderd autonome voertuigen te testen. Momenteel worden nog zo’n duizend medewerkers ingezet om vanuit de zelfrijdende auto in te grijpen in noodsituaties. Dit is straks, onder strenge voorwaarden, niet meer verplicht. Arizona heeft in tegenstelling tot Californië geen specifieke regelgeving voor zelfrijdende voertuigen. Waymo kreeg er onlangs nog groen licht om een chauffeurloze taxidienst op te zetten.
Nederland
In Nederland is een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd met een aanvulling op de huidige experimenteerwet voor zelfrijdende auto’s. Met de wijziging van de wet kunnen bedrijven een vergunning krijgen om experimenten uit te voeren met zelfrijdende voertuigen zonder bestuurder. Nu moet er nog altijd iemand in het voertuig aanwezig zijn.
In de nieuwe Nederlandse experimenteerwet blijft de bestuurder aansprakelijk. Dus ook wanneer de bestuurder zich niet ín het voertuig bevindt maar op afstand het voertuig in de gaten houdt, aldus minister Cora van Nieuwenhuizen in het voorstel voor wijziging van de Wegenverkeerswet 1994.
Lees ook:
Wanneer gaan in Nederland de pedalen eruit?