Nederlandse snelweg

Meerdere partijen geïnteresseerd in Nederlandse experimenteerwet

Nederlandse snelweg

Enkele partijen hebben al aangegeven proeven te willen uitvoeren met zelfrijdende voertuigen op basis van de ‘experimenteerwet’ van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Een ervan is het Nederlandse bedrijf 2getthere. Ook is er interesse vanuit de provincie Groningen. Dat laat minister Cora van Nieuwenhuizen weten.

De minister beantwoordde in een brief de vragen van politieke partijen over wijziging van de Wegenverkeerswet 1994. Als de wijziging is doorgevoerd, kunnen bedrijven een vergunning krijgen om experimenten uit te voeren met zelfrijdende voertuigen zonder bestuurder. Hierbij moet nog wel altijd iemand op afstand het voertuig monitoren en te allen tijde ingrijpen als dat nodig is. De wet is in april aangenomen door de Tweede Kamer, na de zomer moet de Eerste Kamer nog haar goedkeuring geven. Inmiddels hebben al meerdere partijen hun interesse kenbaar gemaakt.

Shuttles

Eerder kondigde 2getthere al aan dat de Parkshuttle, de zelfrijdende bus in Capelle aan den IJssel, vanaf 2020 op de openbare weg gaat rijden. Deze uitbreiding komt mogelijk in aanmerking als experiment. Momenteel rijdt het voertuig nog over een afgesloten baan. Vanaf 2020 wordt dit traject doorgetrokken over de openbare weg tot aan de Rotterdamse Van Brienenoordbrug, waar reizigers kunnen overstappen op de Waterbus. De Waterbus verbindt de Drechtsteden met Rotterdam.

Ook is er interesse in de provincie Groningen bij het Ommelander-ziekenhuis in Scheemda om een shuttlevoertuig in te zetten met een bestuurder op afstand. Hiermee moeten de buitengebieden bereikbaar blijven. Zij willen daarom experimenteren op een vaste route van de bushalte via de parkeerplaats naar de hoofdingang van het ziekenhuis. Het gaat in beide gevallen om een of enkele voertuigen die op relatief lage snelheid zullen rijden (maximaal 25 kilometer per uur).

Enkele tientallen projecten

Over de omvang van de experimenten in de toekomst, kan de minister nog niet veel vertellen. “De regering wil grootschalige experimenten faciliteren. Het kan gaan om enkele tot mogelijk honderden motorrijtuigen. Voordat een vergunning wordt verleend, wordt een zorgvuldig proces doorlopen waarin onder meer een analyse wordt gemaakt van de impact op het verkeer en de veiligheid. De verwachting is dat er in het eerste jaar enkele vergunningen zullen worden aangevraagd en dat dit in volgende jaren mogelijk kan oplopen
tot enkele tientallen.”

Per vergunning kan gedurende maximaal drie jaar worden geëxperimenteerd. Met deze experimenteerwet is Nederland beter voorbereid als het gaat om het aanpassen van infrastructuur, wetgeving en andere belangrijke randvoorwaarden. “In de komende jaren zullen er nog veel ontwikkelingen op het gebied van geautomatiseerd rijden aan de orde zijn, waarvoor het uitvoeren van experimenten gewenst kan zijn. Dit wetsvoorstel maakt dat mogelijk”, aldus de bewindsvrouw.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur voor ZelfrijdendVervoer.nl en RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.