Parkshuttle van 2getthere

Nederlandse ParkShuttle krijgt nieuwe voertuigen en gaat openbare weg op

Het Nederlands bedrijf 2getthere levert zes nieuwe zelfrijdende ParkShuttles die vanaf zomer 2019 op het huidige traject gaan rijden tussen het Rotterdamse metrostation Kralingse Zoom en bedrijvenpark Rivium in Capelle aan den IJssel. Vanaf 2020 wordt het traject uitgebreid naar de openbare weg tot aan de Van Brienenoordbrug. Ook op de openbare weg rijden de voertuigen zonder steward aan boord

In februari maakte 2getthere al bekend de ParkShuttle te willen uitbreiden naar de openbare weg. Het plan is nu concreter: er komen zes nieuwe shuttles die zo’n vijfhonderd reizigers per uur per richting kunnen vervoeren. De gemeente Capelle aan den IJssel, De Verkeersonderneming en 2getthere hebben vrijdag een overeenkomst getekend.

Traject doortrekken

De ParkShuttle is het eerste stedelijke autonome vervoersysteem in Nederland. De busjes rijden al sinds 1999 zonder bestuurder tussen het metrostation en het bedrijvenpark. Inmiddels hebben ruim zes miljoen reizigers van het systeem gebruik gemaakt.

Vanaf 2020 wordt dit traject doorgetrokken over de openbare weg tot aan de Rotterdamse Van Brienenoordbrug, waar reizigers kunnen overstappen op de Waterbus. De Waterbus verbindt de Drechtsteden met Rotterdam. De partijen verwachten dat door deze nieuwe verbinding het aantal dagelijkse reizigers met de ParkShuttle met 20 procent toeneemt.

Level 4

Ook op de openbare weg rijden de voertuigen zonder steward aan boord. Hoewel 2getthere inmiddels wereldwijd ervaring heeft met het ontwikkelen van volledig autonome openbare vervoerssystemen, is het voor het eerst dat er zoveel gelijkvloerse kruisingen met normaal verkeer en voetgangers veilig moeten worden ingeregeld.

Volgens Robbert Lohmann, CCO van 2getthere kan de veiligheid van overige weggebruikers optimaal worden gewaarborgd: “Bedenk wel dat dit systeem al in zijn derde generatie zit, waarbij 20 jaar ervaring met eerdere generaties is meegenomen. Autonoom rijden op de openbare weg maakt inmiddels onderdeel uit van onze ‘technologische routekaart’ en sluit aan bij onze visie op autonoom vervoer in het algemeen. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar het voertuig, maar ook naar de inpassing binnen de omgeving.”

Experimenteerwet

2getthere verwacht dat de Tweede Kamer een positief besluit zal nemen over de nieuwe ‘Experimenteerwet zelfrijdende auto’ die volgend jaar behandeld wordt. Lohmann: “Deze wet regelt de vergunning die je nodig hebt om te mogen rijden zonder bestuurder. Op dit moment bekijken we samen met de RDW wat daarvoor nodig is en op welke wijze we het best kunnen voldoen aan de strengste veiligheidseisen in deze wet. Alleen hieruit blijkt al hoezeer dit een pionier-project is.”

Met de vernieuwde ParkShuttle is een investering gemoeid van 8,5 miljoen euro die voor de helft wordt opgebracht door De Verkeersonderneming Rotterdam, een publiek-privaat partnerschap tussen de stad Rotterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam.

Erasmus Universiteit en Feyenoord City

Daarnaast wordt onderzocht of de route van de ParkShuttle kan worden uitgebreid naar de Erasmus Universiteit. Wethouder Dick van Sluis van Capelle aan den IJssel: “Deze uitbreiding en de aansluiting op het vervoer over water zullen leiden tot een flinke toename van het aantal passagiers. Ook anticiperen we op de realisatie van Feyenoord City, zodat fans en bezoekers van evenementen vanuit het Rivium kunnen reizen. Het bedrijventerrein zal bovendien veel nieuwe bezoekers kunnen verwelkomen die geen auto bezitten.”

Lees ook:

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van Zelfrijdend Vervoer ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur voor ZelfrijdendVervoer.nl en RijschoolPro.nl

1 reactie op “Nederlandse ParkShuttle krijgt nieuwe voertuigen en gaat openbare weg op”

Stef Bouwhuis|27.12.17|12:21

Geweldige ontwikkelingen. Terwijl er nog veel mensen denken dat een dergelijke dienst in het drukke Amsterdam onmogelijk zou zijn, denk ik dat het noodzakelijk is, wetende dat in het Bouwbesluit, maar 1 parkeerplaats per 3 gezinnen wordt gepland in nieuwbouwwijken. We zullen daar dus van de eigen auto af moeten. De zelfrijdende voertuigen, die nooit een parkeerplek in de wijk innemen, zijn een super oplossing. Voor vakanties of weekenden kan je nog een auto huren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.