Zwitserse spoorvervoerder rijdt met trein zonder machinist
Het Zwitserse spoorwegbedrijf SBB gaat een proef starten waarbij met een trein zonder machinist wordt gereden. De Zwitsers gaan dit doen als onderdeel van een groot digitaliseringsprogramma. Dat vertelde directeur Andreas Meyer maandag tijdens een presentatie in Zürich.
Volgens de directeur is het Zwitserse spoornetwerk op dit moment onderbenut. De capaciteit kan volgens hem in 2025 met dertig procent zijn verhoogd. Dat kan door de planning verregaand te automatiseren en de spooractiviteiten verder te digitaliseren. Zelfrijdende treinen kunnen in de toekomst ook zorgen dat de capaciteit op het spoor omhoog gaat.
Digitaliseringsprogramma
Ook goederentreinen maken onderdeel uit van het digitaliseringsprogramma. Zo moeten sensoren en gps ervoor zorgen dat de temperatuur en trillingen van wagons op ieder gewenst moment meetbaar zijn en kan de positie van de trein nauwkeurig worden bepaald. Dit is belangrijk, omdat klanten weten welke goederen worden vervoerd en op welk moment ze op de plek van bestemming aankomen.
Ook Duitsland en Nederland hebben ambities op het gebied van zelfrijdende treinen. Zo verwacht Deutsche Bahn in de ‘Strategie Schiene Digital’ dat in 2023 alle technische barrières voor volautomatisch rijden op het spoor weg zijn. In Nederland onderzoeken ProRail en DB Cargo of met automatische treinen op de Betuweroute kan worden gereden.
Lees ook: