Deutsche Bahn wil zelfrijdende treinen vanaf 2023
Deutsche Bahn verwacht dat in 2023 alle technische barrières voor volautomatisch rijden op het spoor zijn weggenomen. De spoorwegonderneming wil de pionier zijn op gebied van automatisch rijden van goederentreinen. Dat blijkt uit de ‘Strategie Schiene Digital’ die de spoorvervoerder onlangs presenteerde. Het bedrijf verwacht dat de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer hiermee flink zal toenemen. Deutsche Bahn wil zelfrijdende treinen ook gebruiken in het passagiersvervoer, meldt een woordvoerder desgevraagd.
“Wij gaan de efficiëntie en betrouwbaarheid van het spoor verhogen door toenemende automatisering en samenwerkingen. DB wil volautomatisch rijden samen met haar partners in Duitsland en Europa realiseren”, vertelde algemeen directeur Rüdiger Grube (foto) tijdens de presentatie van de strategie voor het spoorgoederenvervoer. Op dit moment zijn ProRail en DB Cargo de mogelijkheid aan het onderzoeken om automatisch rijdende goederentreinen op de Betuweroute te laten rijden.
Verbetering punctualiteit
Deutsche Bahn verwacht dat de zelfrijdende technologie de capaciteit zal verhogen bij het toekennen van treinpaden aan vervoerders en dat deze vorm van mobiliteit de treincontrole verbetert. Dit zal ervoor zorgen dat de punctualiteit verbetert en energie wordt bespaard, voorspelt het Duitse bedrijf. Volgens de vervoerder zal het volautomatisch rijden van treinen tegen 2023 mogelijk moeten zijn. “Daarbij moeten alle wettelijke voorwaarden, met inbegrip van het Europese treinbeïnvloedingssysteem ETCS, op Europees en nationaal niveau zijn vastgesteld”, aldus een woordvoerder.
Deutsche Bahn werkt met Automatic Train Operation (ATO), een treincontrole-systeem dat ervoor zorgt dat treinen voldoende afstand hebben tot elkaar en automatisch remmen als zij een object of andere trein naderen. Deze technologie wordt op dit moment al toegepast op metrolijnen. “ATO is de controlemodule, ofwel ‘het brein’ van de locomotief. Het systeem is verbonden met camerasensoren voor autonoom rijden en kan met data worden geprogrammeerd.”
Automatisch rijdende treinen
Deutsche Bahn voert op dit moment een aantal projecten uit waarbij de onderneming onderzoek doet naar het volledig automatisch rijden. Zo voert DB Regio een pilot uit met autonoom rijdende treinen op het spoornetwerk Erzgebirgsbahn. “Op termijn zullen er andere pilots worden gestart, zodat er een algemene aanpak kan worden ontwikkeld voor het gehele Duitse spoornetwerk”, aldus Luther-Engelmann. Deutsche Bahn voert op dit moment een pilot uit op het spoornetwerk Erzgebirgsbahn. Bron: Deutsche Bahn.
In maart van dit jaar testte DB Cargo een automatisch rijdende Siemens Vectron-locomotief op een testtraject nabij Aaken. Daarbij werden diverse goederenscènario’s, zoals naderende treinen en het omgaan met obstakels, getest. De proef verliep volgens de vervoerder succesvol. In de hierop volgende tests worden er andere scenario’s toegevoegd.
Resultaten
Miroslav Obrenovic, hoofd ‘Asset Strategy and Program’ van spoorgoederentak DB Cargo, vertelde tijdens de UIC Global Rail Freight Conference in Rotterdam over de resultaten van deze proef. “Het autonoom rijden over het spoor levert 21 procent energiebesparing op, verlaagt de kosten met tien procent en zorgt voor technologisch leiderschap.”
“De locomotief werd gestart met een tablet en reed met een snelheid van 55 kilometer per uur. Het remmen verliep automatisch. Midden volgend jaar gaan we een soortgelijke test doen in München waarbij meerdere locomotieven volautomatisch gaan rijden.” Volgens Obrenovic worden op dit moment sensoren getest die het mogelijk maken om de locomotieven met een snelheid van 120 kilometer per uur te laten rijden.
Lees ook: ProRail gaat zelfrijdende treinen testen op Betuweroute