ProRail gaat zelfrijdende treinen testen op Betuweroute
De Nederlandse spoorbeheerder ProRail treft voorbereidingen voor een proef met zelfrijdende goederentreinen op de Betuweroute. Daar heeft de Duitse spoorvervoerder DB Cargo om gevraagd. Beide spoorbedrijven maakten dat nieuws bekend tijdens een wereldwijde conferentie over spoorgoederenvervoer in Rotterdam.
Het is een van de innovaties waar ProRail mee aan het werk gaat om het spoor(vervoer) toekomstbestendig te maken.
Automatische piloot
De trein wordt niet helemaal zelfrijdend, maar gaat werken met een automatische piloot. DB Cargo heeft ProRail eind vorig jaar benaderd voor een proef met zelfrijdende goederentreinen op de Betuweroute. De Betuweroute is uitgerust met beveiligingssysteem ERTMS en is daardoor een van de meest moderne spoorlijnen van Europa en leent zich daarom uitstekend voor deze tests.
Op dit moment onderzoekt ProRail samen met andere betrokken partijen wat nodig is om de proeven veilig te laten plaatsvinden. Deutsche Bahn heeft gepland om vanaf 2020 te gaan rijden met zowel goederentreinen als passagierstreinen met een automatische piloot. Dat wil dus zeggen dat, net als in een vliegtuig, er altijd een machinist aanwezig blijft, maar deze bijna al het werk uit handen wordt genomen.
Foto: ProRail
eindelijk. dit moet zo veel makkelijker zijn dan een zelfrijdende auto!