Dodelijke aanrijding met zelfrijdende Uber

‘Zelfrijdende technologie van Uber heeft vaker problemen’

Chauffeurs moeten in de zelfrijdende auto’s van Uber beduidend vaker ingrijpen om ongelukken te voorkomen dan bij zelfrijdende auto’s van concurrenten. Waar de voertuigen van concurrenten Waymo circa 9000 kilometer konden rijden op de automatische piloot voordat menselijk ingrijpen nodig was, heeft Uber moeite om het doel van ruim 20 mijl te behalen. Dit blijkt uit documenten die in handen zijn van de Amerikaanse krant New York Times.

Dit nieuws komt kort nadat een zelfrijdende Uber betrokken was bij een dodelijk ongeval. In de buurt van Phoenix werd een vrouw aangereden door een Volvo XC90, die zich op dat moment in de autonome modus bevond. Een vrouw stak lopend de weg over, met een fiets aan de arm. De zelfrijdende wagen zou niet hebben geremd om de botsing te voorkomen. Het slachtoffer overleed later in het ziekenhuis.

Ongeval

Tijdens het ongeval zat er iemand achter het stuur, maar op videobeelden is te zien dat deze chauffeur niet op de weg lette. Ook hield de bestuurder zijn handen niet in de buurt van het stuur en dat is eigenlijk wel de bedoeling. De lokale politie meldde echter snel dat het ongeluk ook door een menselijke chauffeur niet te voorkomen zou zijn geweest.

Nu stelt de politie dat de uitspraken uit de context zijn getrokken en dat er nog onderzoek wordt gedaan naar de precieze toedracht. Enkele experts menen bovendien dat de techniek in een zelfrijdende auto juist in deze specifieke situatie de overstekende vrouw had moeten zien. Dit werkt namelijk met radar- en lasersystemen die 360 graden rondom de auto moeten kunnen ‘kijken’.

Minder betrouwbaar

Bovendien tonen de documenten die de NY Times heeft kunnen inzien, aan dat de Uber-voertuigen minder betrouwbaar zijn dan vaak gedacht. Zo hebben de auto’s die zijn uitgerust met de zelfrijdende technologie van Uber moeilijkheden om op de automatische piloot te rijden naast grote voertuigen en op plekken waar werkzaamheden worden uitgevoerd. Uber heeft alle testen met zelfrijdende auto’s voorlopig stilgelegd.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.