Tesla, ongeluk, NTSB

Ontwerp Tesla belangrijke oorzaak dodelijk ongeval

Bron: NTSB / Florida Highway Patrol

Het fatale ongeluk met een Tesla in mei 2016 werd onder meer veroorzaakt door een te groot vertrouwen van de bestuurder in de zelfrijdende functies van het voertuig. Dat vertrouwen werd mede in de hand gewerkt door het ontwerp van deze autonome functies. Het ontwerp maakte het mogelijk dat de bestuurder zich lange periodes met andere zaken dan het besturen van de auto bezighield. Dat blijkt uit een onderzoek van de National Transportation Safety Board (NTSB).

Bij het ongeluk in Florida kon de Tesla, met autopilot ingeschakeld, een invoegende vrachtauto niet meer ontwijken. Bij de botsing die volgde, kwam de bestuurder van de Tesla om het leven. Uit het onderzoek van de NTSB komt onder meer naar voren dat hij slechts een beperkt deel van de tijd daadwerkelijk bezig was met het besturen van het voertuig. De man vertrouwde te veel op de autopilot en was zich onvoldoende bewust van de beperkingen van het zelfrijdende systeem. In het onderzoek gaat de bestuurder van de vrachtauto overigens ook niet vrijuit: hij voegde in waar daar eigenlijk geen ruimte voor was.

Handen aan het stuur

Maar dat het vervolgens misging, ligt zowel aan de beperkingen van het zelfrijdende systeem van Telsa als aan de mate waarin de bestuurder op dat systeem bouwde. De autofabrikant benadrukt over het algemeen dat zelfrijdend autorijden nog verre van uitontwikkeld is. De bestuurder moet altijd zijn handen aan het stuur houden; andere dingen doen terwijl in de auto deelneemt aan het verkeer is vooralsnog toekomstmuziek. Dat blijkt ook wel, want de auto was niet in staat om de vrachtauto te herkennen of de botsing met dat voertuig te voorkomen.

Dat de man te veel vertrouwen in de zelfrijdende functies van de auto stelde, is voor een belangrijk deel te wijten aan het ontwerp van de Tesla, aldus het onderzoek. Als een systeem niet automatisch handelt naar de beperkingen die het heeft dan blijft de kans op verkeerd gebruik ervan bestaan, schrijft de NTSB. De manier waarop het autopilot-systeem het gebruik van het stuur door de bestuurder in de gaten hield en daar op reageerde, was geen effectieve manier om te zorgen dat de bestuurder voldoende betrokken was bij de rit. Na het ongeluk heeft Tesla zijn autopilot wel aangepast. Deze geeft nu onder meer sneller een waarschuwing af als de bestuurder zijn of haar handen niet aan het stuur heeft.

Rijtaken ondersteunen

Naast alle zaken die wel degelijk een rol hebben gespeeld, heeft de NTSB uitgesloten dat zaken als vermoeidheid, het ontwerp van de snelweg of mechanische defecten een rol hebben gespeeld. Er was geen reden om aan te nemen dat de truckbestuurder was afgeleid door telefoongebruik. Hij had op enig moment voor het ongeval marihuana gebruikt, maar of en in welke mate hij onder invloed was tijdens het ongeluk kon niet worden vastgesteld.

De NTSB grijpt zijn bevindingen aan om te waarschuwen dat zelfrijdende voertuigen veel toekomst hebben en dat er wereldwijd een hoop knappe koppen aan werken. Maar, zo benadrukt het veiligheidsorgaan: we zijn er nog lang niet en het is nog veel te vroeg om groot vertrouwen in zelfrijdende auto’s te stellen. Momenteel zijn er systemen die bestuurders in beperkte omgevingen in bepaalde rijtaken kunnen ondersteunen. Bij de huidige stand van zaken moet de bestuurder altijd zelf opletten en ingrijpen zodra het mis dreigt te gaan, aldus de NTSB.

Foto: Florida Highway Patrol

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.