Omgekomen Tesla-chauffeur negeerde signalen Autopilot

De 40-jarige Amerikaan die vorig jaar omkwam bij een ongeluk met zijn deels zelfrijdende Tesla zou waarschuwingen om zijn handen aan het stuur te plaatsen, hebben genegeerd. Dat blijkt uit onderzoek van de National Transportation Safety Board. Deze NTSB heeft nu ruim 500 pagina’s aan onderzoeksdocumenten gepubliceerd, zonder daarbij overigens conclusies over het ongeluk te trekken.

In enkele tientallen documenten gaat de NTSB in op allerlei aspecten van het ongeval, zoals de omgeving, de documenten van de betrokken bestuurders en rapporten van verschillende partijen die bij zo’n ongeval aan bod komen, maar ook bijvoorbeeld telefoongegevens. Met al die gegevens en foto’s ontstaat een gedetailleerd beeld van de omstandigheden waaronder het ongeluk heeft plaatsgevonden.

Botsing met vrachtwagen

Het gaat hier alleen om de feiten; analyses en bevindingen volgen later, zo belooft de NTSB. Duidelijk is wel dat de bestuurder van de Tesla S 70D op 7 mei 2016 met zijn auto over de snelweg US-27A reed. Hij kwam ten westen van Willington in Florida in botsing met de trailer van een vrachtwagen, terwijl die een manoeuvre naar links uitvoerde. De Tesla wilde de vrachtwagen inhalen, maar schoot onder de trailer. Daarbij kwam de Tesla-chauffeur om het leven.

Data die vanuit de Tesla zijn gedownload, laten zien dat in het voertuig ten tijde van de crash twee zelfrijdende systemen aan het werk waren: Traffic-Aware Cruise Control en Autosteer. De bestuurder vertrouwde op dat moment dus op technologie waarmee de auto zelf stuurde, accelereerde en remde. Uit de gegevens die de NTSB heeft vrijgegeven bijkt verder dat Joshua Brown signalen om zijn handen aan het stuur te plaatsen en de controle over te nemen zou hebben genegeerd.

Geen film

Een eerder rapport in januari concludeerde al dat Brown zeker zeven seconden de tijd had om het ongeluk te zien aankomen, maar dat hij niet remde, stuurde of anderszins ingreep. De bevindingen van de NTSB zijn daar niet mee in tegenspraak, zo meldt wkyc.com. Waarom Brown niet reageerde, moet nog blijken uit nader onderzoek. Volgens zijn familie is uit de data die nu is gedeeld wel duidelijk geworden dat Brown niet zoals geopperd een film aan het kijken was ten tijde van de crash. Er draaide op dat moment in de Tesla namelijk geen andere apparatuur dan de operationele systemen.

Feit is wel dat Brown tijdens de rit van 41 minuten de zelfrijdende systemen 37,5 minuten had ingeschakeld. Slechts gedurende een halve minuut van die tijd had hij zijn handen aan het stuur. Tesla benadrukt geregeld dat bestuurders op elk moment hun handen aan het stuur moeten houden, zodat ze snel kunnen ingrijpen als de situatie daar om vraagt.

Lees ook: Tesla reed te hard bij dodelijk ongeval in Amerika

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.