Siemens Rheinbahn-bus. Bron: Twitter

Siemens opent testtraject voor autonoom vervoer

Siemens Mobility en de Duitse stad Düsseldorf hebben een ‘digitaal’ testtraject geopend voor de ontwikkeling van autonoom vervoer. Het gaat om een weg van 20 kilometer die is aangelegd om de zelfrijdende technologie te beproeven.

De weg is voorzien van Road Side Units (RSU). Dat zijn een soort communicatie-eenheden die zorgen voor bijna-realtime informatie-uitwisseling tussen de voertuigen en de infrastructuur. Deze eenheden zijn geplaatst bij alle vier kruispunten op het testtraject.

Ook heeft de baan een geïntegreerde SPAT-eenheid. SPAT staat voor Signal Phase and Timing. Deze technologie voorspelt wanneer het verkeerslicht op groen of rood springt en stuurt deze informatie via de communicatie-eenheden naar de voertuigen.

Satelliet

In de voertuigen zitten een systeem waarmee het voertuig kan communiceren met andere voertuigen en de infrastructuur van het traject. Deze worden gebruikt om signalen te ontvangen van OV-voertuigen, in dit geval 16 Rheinbahn-bussen. Deze zijn uitgerust met satelliet-positionering, zodat er kan worden getest met voorrang geven en krijgen en het toewijzen van rijstroken, wanneer er meerdere voertuigen op dezelfde weg zijn.

“Het testtraject is het eerste van zijn soort in Duitsland en onze technologieën zullen de verkeersdrukte verminderen, de veiligheid verbeteren en zorgen voor meer beschikbaarheid van massavervoer”, zegt Manfred Fuhg van Siemens Mobility Germany.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is vaste redacteur van SpoorPro.nl en RailTech.com. Ze schrijft ook regelmatig voor ZelfrijdendVervoer.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.