Siemens Mobility presenteert autonome tram

Siemens ontwikkelt zelfrijdende tram

Siemens Mobility heeft samen met de Duitse vervoerder ViP Verkehrsbetriebe Potsdam ’s wereld eerste zelfrijdende tram ontwikkeld. De tram is alleen bedoeld voor testdoeleinden en wordt van 18 tot en met 21 september op vervoersbeurs InnoTrans in Berlijn gepresenteerd.

Het gaat om een aangepaste Siemens Combino. De Combino is uitgerust met lidar, radar en camerasensoren. Deze vormen de ‘digitale ogen’ van het voertuig: ze letten op de tram zelf en het verkeer. Complexe algoritmes fungeren als ‘brein’, doordat ze alle binnenkomende data over de huidige verkeerssituatie evalueren en interpreteren. Op basis daarvan maakt het voertuig een prognose voor de ontwikkeling van de verkeerssituatie en daar reageert het vervolgens op. Dankzij kunstmatige intelligentie kan de tram reageren op verkeerslichten, stoppen bij de juiste haltes en zelfstandig reageren op gevaarlijke situaties zoals overstekende voetgangers.

Niet voor commercieel gebruik

De experimentele tram – die wordt gebruikt om autonoom te rijden tijdens de wereldpremière – is niet ontworpen voor commercieel gebruik. Het huidige project is gericht op het ontdekken van technologische uitdagingen van autonoom rijden onder reële omstandigheden en het ontwikkelen en testen van oplossingen hiervoor. Een voortzetting van de samenwerking wordt al besproken met ViP.

“Deze wereldpremière laat zien hoe we actief vorm geven aan de mobiliteit van de toekomst. Onze autonome tram kan essentiële taken in het echte wegverkeer al uitvoeren in deze ontwikkelfase. Door treinen en infrastructuur intelligent te maken, kunnen we beschikbaarheid garanderen en de veiligheid van lokaal en langeafstands-transport vergroten,” zegt Siemens Mobility-directeur Sabrina Soussan.

Test

Tijdens de beurs laten de bedrijven van 18 tot en met 21 september een test-tram op een 6 kilometer lang spoor rijden, tussen het reguliere verkeer. Volgens Siemens is dit ’s werelds eerste autonome tram die ingezet wordt voor ontwikkelingsdoeleinden.

Lees ook:

Rotterdam wil vanaf 2030 met zelfrijdende trams en metro’s rijden

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is vaste redacteur van SpoorPro.nl en RailTech.com. Ze schrijft ook regelmatig voor ZelfrijdendVervoer.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.