Jaguar I-Pace van Waymo op de straten van San Francisco

Waymo verzamelt data voor autonoom vervoer met Jaguar I-Pace

Waymo rijdt sinds deze week met drie Jaguars I-Pace prototypes in de Amerikaanse stad San Francisco rond om gegevens te verzamelen voor de ontwikkeling van een zelfrijdend systeem. Deze drie Jaguars zijn nog niet in staat om autonoom te rijden, maar alle toekomstige Jaguars I-Pace zijn dat wel.

De I-Pace is de eerste volledig elektrische SUV van de Britse autofabrikant. De ritten die de drie auto’s nu maken, hebben als doel om zoveel mogelijk gegevens en ervaringen te verzamelen voor het zelfrijdende systeem. Ook ontwikkelen ze levensduurtests. Waymo, het voormalige autonome auto-project van Google, en Jaguar Land Rover werken samen om de auto’s vanaf begin af aan zelfrijdend te maken, in plaats van de wagens achteraf aan te passen.

20.000 voertuigen

In maart ondertekenden Jaguar Land Rover en Waymo al een overeenkomst voor duizenden I-Paces. Ze worden uiteindelijk gebruikt als zelfrijdende taxi’s door Alphabet, het moederbedrijf van Google en Waymo. Ze willen in de eerste twee productiejaren 20.000 voertuigen maken. De eerste prototype Jaguars I-Pace met zelfrijdende software gaan eind 2018 de weg op om testritten te maken. De auto’s worden in 2020 onderdeel van de taxidienst.

Waymo maakte in mei bekend 62.000 Pacifica Hybrid-minivans te hebben besteld bij autofabrikant Chrysler. Deze voertuigen worden ook onderdeel van Waymo’s vloot van zelfrijdende taxi’s. Eind dit jaar moeten consumenten in bepaalde Amerikaanse steden al zo’n zelfrijdende taxi kunnen bestellen.

Early Rider-programma

Op dit moment rijden er al 600 voertuigen van hetzelfde model rond in de Amerikaanse staat Arizona, als onderdeel van het ‘Early Rider’-programma. Voor dit programma kunnen bewoners van de stad Phoenix zichzelf aanmelden voor een gratis rit in een van de minivans. Waymo hoopt zo zoveel mogelijk gegevens te kunnen verzamelen over hoe zelfrijdende taxi’s onderdeel kunnen worden van het dagelijks leven van mensen.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is vaste redacteur van SpoorPro.nl en RailTech.com. Ze schrijft ook regelmatig voor ZelfrijdendVervoer.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.