Nieuwe test met truck platooning in Nederland

In 2017 gaat opnieuw een ’truck platooning’ proef plaatsvinden. In de loop van volgend jaar moeten kleine colonnes vrachtauto’s achter elkaar gaan rijden, waarbij alleen het eerste voertuig door een chauffeur wordt bestuurd. Drie brancheverenigingen en het RDW hebben hiertoe woensdag een overeenkomst getekend, tijdens de Klimaattop in Rotterdam.

Vorig jaar werd ook al geëxperimenteerd met deze nieuwe vorm van vervoer, onder de noemer van de European Truck Platooning Challenge. Daarbij reden colonnes uit diverse delen van Europa naar Nederland. Het komende jaar moet dus opnieuw een test plaatsvinden met vrachtauto’s die elkaars spoor volgen.

Autonome technologie

Bij platooning bepaalt de eerste truck, bestuurd door een mens, de route. De andere voertuigen rijden daar automatisch achteraan, door middel van autonome technologie die in de trucks aanwezig is. Wel is voor de veiligheid in elke vrachtauto een chauffeur aanwezig om in te grijpen als dat nodig is.

Voordeel van deze vorm van vervoer is besparing van brandstof. Ook moet het de verkeersveiligheid vergroten en zorgen voor een betere doorstroming. Onder meer Unilever en Albert Heijn hebben plannen om ‘truck platooning’ te testen, meldt de Telegraaf.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.