Motorfiets. Foto: Triumph

Nieuw actieplan vraagt aandacht voor motorrijders en ADAS

Binnen Europa moet meer aandacht komen voor de veiligheid van motorrijders in combinatie met ADAS. Daarvoor pleit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De hulpsystemen zijn onderdeel van het nieuwe actieplan om de verkeersveiligheid voor motorrijders te verbeteren.

Het ministerie ziet veel voordelen bij motorfietsen: ze bieden meer vrijheid, hebben een lagere CO2-uitstoot, verlichten de filedruk en nemen minder parkeerplekken in de binnensteden. “Daarom werkt het ministerie aan het veilig gebruik van motoren, zodat we steeds meer de lusten en steeds minder de lasten van motorrijder ondervinden.” Het nieuwe actieplan is een vervolg op een pakket aan maatregelen uit 2011.

Hulpsystemen

Een van de plannen is een onderzoek naar de mogelijkheden voor hulpsystemen voor motorfietsen. “Auto’s en vrachtauto’s hebben ontegenzeggelijk het meest geprofiteerd van de ontwikkeling van CAD (connected and automated driving, red.). Voor die voertuigen zijn nu al verschillende systemen beschikbaar, zoals Adaptive Cruise Conrol, Lane Departure Waring/Assist, Blind Spot Assistant, Emergency Brake, Intelligent Speed Adaptation, etcetera.”

Veel van deze systemen zijn (nog) niet beschikbaar voor motorrijders of op de motorfiets: “Dat komt door verschillende oorzaken: Op een motorfiets is minder ruimte om systemen te monteren, de afzetmarkt voor motorfietsen is kleiner waardoor systemen niet direct en niet specifiek voor motorfietsen worden ontworpen en het effect van systemen is niet bekend op motorfietsen. Belangrijkste is echter dat een motorfiets nog te vaak wordt gezien als een ‘auto op twee wielen’, waarmee de aanname is dat een technologie die goed werkt op een auto ook wel goed zal werken op een motor.”

Niet gedetecteerd

De hulpsystemen in auto’s zijn nu nog vaak beperkt tot samenwerking of communicatie met andere auto’s. “Zelfs de detectie van motorfietsen door bijvoorbeeld Blind Spot Indicator Systems is vaak niet geregeld. Dit is direct schadelijk voor de veiligheid van de motorfietser. Om dit mogelijk te maken moeten we zorgen dat de stem van motorrijders wordt gehoord.”

Testomgevingen in Nederland kunnen relevant zijn voor het testen met motorfietsen. “Onder meer, om te onderzoeken in welke mate ADAS-voorzieningen in auto’s’ voldoende rekening houden met motorfietsen. Maar ook om ADAS-toepassingen op motorfietsen zelf te testen.”

Lees ook: 

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur voor ZelfrijdendVervoer.nl en RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.