Hyundai, parkeren, opladen. Foto: Hyundai

Hyundai-systeem voor draadloos opladen en autonoom parkeren

Autoproducent Hyundai brengt een systeem op de markt waarin autonoom parkeren en het draadloos opladen van elektrische voertuigen worden gecombineerd. Deze combinatie moet een oplossing bieden voor de wachttijden bij oplaadpunten.

Hyundai profileert zich in de markt voor batterij-elektrisch aangedreven voertuigen, zoals de Kona en de Ioniq, en is tevens actief op het gebied van waterstof-elektrisch aangedreven auto’s. Omdat het aantal elektrische auto’s op de weg groeit, neemt ook de wachttijd bij laadlocaties toe. Vaak zetten mensen daar immers hun auto neer om op te laden, bijvoorbeeld gedurende de nacht, om hem pas bij de volgende rit weer te verplaatsen. In de tussentijd kunnen anderen niet van dat laadpunt gebruik maken.

Zelf terug naar lege parkeerplaats

Voor deze volle parkeerplaatsen en lange wachttijden denkt Hyundai nu een oplossing te hebben gevonden. Via een smartphone-app kan het voertuig opdracht krijgen om te gaan opladen op een draadloos laadpunt. De auto rijdt dan volledig autonoom naar die locatie. En als het opladen voltooid is, rijdt hij ook zelf weer naar een lege parkeerplaats. Daardoor krijgen andere auto’s meer gelegenheid om van het laadpunt gebruik te maken. Vanaf de parkeerplaats kan de bestuurder het voertuig oproepen om naar zijn of haar locatie te komen.

Niveau 4 in 2025

Dit hele proces wordt mogelijk gemaakt door continue communicatie tussen de elektrische auto, de parkeerfaciliteit, het oplaadsysteem en de chauffeur. De parkeerfaciliteit zendt informatie over lege parkeerplaatsen en oplaadstations uit, terwijl het oplaadsysteem de laadstatus van de auto realtime bijhoudt. Voor Hyundai is dit systeem een belangrijke stap op weg naar een niveau 4 zelfrijdende auto, waarbij het voertuig alleen bij zeer slecht weer niet zelfrijdend is. Het bedrijf wil in 2025 zo’n auto op de markt brengen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.