Bosch werkt aan ontwikkeling ADAS-systemen voor motoren

Motorrijden is de afgelopen jaren een stuk veiliger geworden dankzij elektronische hulpsystemen zoals ABS en stabiliteits- en tractiecontrole. De ontwikkelaars van Bosch gaan nu nog een stap verder en willen ook verschillende rijhulp- en assistentiesystemen beschikbaar maken voor motoren.

Adaptive cruise control is in auto’s ondertussen een bekend hulpmiddel. Bosch ontwikkelt dit systeem, dat automatisch de snelheid en afstand tot de voorganger regelt, nu ook voor motoren. Dat biedt bijvoorbeeld uitkomst in files of in druk stadsverkeer. Het kan ongelukken voorkomen en het maakt het leven van de motorrijder comfortabeler. Ook dodehoekwaarschuwing moet vanaf 2020 op verschillende motoren beschikbaar worden. Een radarsensor detecteert of medeweggebruikers zich in de dode hoek bevinden. De motorrijder wordt vervolgens gewaarschuwd.

Collision Warning System

Een foutje is op de motor snel gemaakt en kan grote gevolgen hebben. Om het risico op een aanrijding te verkleinen, wil Bosch het Collision Warning System ook gaan toepassen bij motoren. Het systeem schakelt zichzelf in zodra de motor gestart wordt en ondersteunt de bestuurder bij alle snelheden. Zodra het systeem signaleert dat de motor gevaarlijk dicht in de buurt komt van een voorganger en de motorrijder niet reageert, dan wordt een signaal gegeven. Het is de bedoeling dat het systeem op den duur ook zelfstandig gaat ingrijpen.

Op basis van een intelligent algoritme herkent het nieuwe eCall-systeem of een motorrijder betrokken is bij een aanrijding. Vervolgens wordt automatisch een noodoproep verstuurd met de gegevens van het voertuig en de plaats van het ongeval. Ook in geval van pech neemt de motor automatisch contact op met de garage en worden de noodzakelijke gegevens over het euvel direct verstuurd.

Vanaf 2020 beschikbaar

Het Duitse bedrijf Bosch is een samenwerking aangegaan met verschillende motorfabrikanten, waaronder Ducati en KTM, om ervoor te zorgen dat ADAS-systemen vanaf 2020 ook toegepast kunnen worden in motoren. Doel is uiteraard om motorrijden nog veiliger te maken en te werken aan de motor van de toekomst.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste redacteur voor Tankpro, het vakblad voor de tankstationbranche. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor Zelfrijdend Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.