2getthere, Group Rapid Transit

2getthere bouwt groot autonoom transportsysteem in Dubai

Gepubliceerd op 15-03-2017 om 10:09

Het Nederlandse technologiebedrijf 2getthere heeft de opdracht gekregen om een compleet nieuw autonoom voertuigensysteem te leveren aan Dubai. De voertuigen gaan het Bluewaters Island voor de kust van Dubai verbinden met het metronetwerk van de stad. Het innovatieve systeem kan maximaal 5000 passagiers per uur per richting vervoeren. 

2getthere is een grote speler in het ontwikkelen van autonome voertuigen en vervoerssystemen. Het bedrijf kreeg de opdracht van projectontwikkelaar Meraas uit de Verenigde Arabische Emiraten. De verbinding naar Bluewaters sluit aan op de doelstelling van Dubai: in 2035 moet 25 procent van het transport plaatsvinden via automatische systemen.

Transportsysteem

Bluewaters Island is momenteel in aanbouw. Het huisvest onder meer het hoogste en grootste reuzenrad ter wereld. Het eiland ligt 500 meter voor de kust van Jumeirah Beach Residence, tegenover de wandelpromenade The Beach en vlakbij jachthaven Dubai Marina in Dubai. Het eiland wordt met het vaste land verbonden door een multimodaal transportsysteem (een combinatie van vervoersvormen) waardoor Bluewaters gemakkelijk bereikbaar zal zijn.

Het geautomatiseerde transportsysteem op Bluewaters omvat straks 25 voertuigen zonder bestuurder, met elk een capaciteit van 24 passagiers. Het verbindt stations op het eiland over een afstand van ongeveer 2,5 kilometer. Het heeft in eerste instantie een capaciteit van 3350 passagiers per uur per richting. Later bestaat de mogelijkheid om capaciteit uit te breiden naar 5000 mensen per uur per richting. De reistijd zal duurt ongeveer 4,5 minuut.

Group Rapid Transit

Dit traject is het eerste waar een derde generatie Group Rapid Transit (GRT) voertuig van 2getthere wordt ingezet. Dit automatisch voertuig kan zowel gebruikt worden op een gescheiden baan als op de openbare weg, waarbij de benodigde sensortechnologie is geïntegreerd.

“We geloofden vanaf het begin dat ons systeem en onze technologie de beste oplossing was voor deze verbinding”, zegt 2getthere CEO Carel van Helsdingen. “Het is een erkenning dat we dit contract gewonnen hebben. De toekenning van het project aan 2getthere toont ook duidelijk de toegenomen belangstelling voor onze systemen in het Midden-Oosten. Dit is grotendeels gebaseerd op ons uitstekende trackrecord in Masdar City en Capelle aan den IJssel, waar we vergelijkbare systemen hebben draaien waar eveneens sprake is van een hoge beschikbaarheid en betrouwbaarheid onder vaak ongunstige weersomstandigheden”.

‘Financieel aantrekkelijk’

“Onze Bluewaters applicatie toont dat de systemen van 2getthere in staat zijn een aanzienlijke capaciteit te bieden, waardoor ze een financieel aantrekkelijk alternatief zijn”, zegt Van Helsdingen. “Eigenlijk passen wij autonome voertuigen van niveau 4 toe, op een eigen baan met een hoge capaciteit en doorvoer. Zelfrijdend transport maakt straks echt integraal onderdeel uit van het openbaar vervoer.”

De CEO van 2getthere ziet ook verandering in de kijk op openbaar vervoer. “Enerzijds wordt deze aangevoerd door grootstedelijke beleidsmakers in het Midden-Oosten en Azië die op zoek zijn naar slimme stedelijke oplossingen. Anderzijds wordt de verschuiving in toenemende mate gedreven door de technologie- en automotive sector in de VS (bijv. in Sillicon Valley en Detroit) die inspeelt op de vraag naar kosteneffectieve en milieuvriendelijke ‘last mile’ oplossingen. Deze oplossingen verbinden middelgrote luchthavens met steden en vormen bedrijfscampussen, waar soms wel meer dan 10.000 mensen of meer gehuisvest zijn, om in smart cities.”

2getthere, Dubai

2getthere, dubai

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur voor ZelfrijdendVervoer.nl en VerkeersPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.