Waymo, minivan

Waymo marktleider zelfrijdende voertuigen

Volgens een nieuw rapport van investeringsbank UBS gaat Waymo duidelijk voorop de groeiende markt voor zelfrijdende technologie. Waymo heeft volgens het onderzoek een ruime voorsprong op partijen als General Motors en Tesla.

Waymo is onderdeel van Google’s moederbedrijf Alphabet. UBS denkt dat het succes van Waymo in zelfrijdende technologie een grotere invloed zal hebben op de aandelenkoers van Alphabet dan bijvoorbeeld YouTube en cloud computing. Het rapport voorspelt dat het bedrijf als marktleider in zelfrijdend vervoer in 2030 per jaar een kleine 100 miljard euro winst kan maken. En dat kan daarna nog doorgroeien tot 116 miljard euro.

Zelfrijdende taxi’s

Deze vooruitzichten zijn gebaseerd op verwachtingen over wat Waymo allemaal gaat doen. Analisten denken dat het bedrijf gaat handelen in licenties voor het gebruik van zijn technologie door anderen. Daarnaast ligt het in de lijn der verwachting dat Waymo een dienst met zelfrijdende taxi’s gaat exploiteren voor de consumentenmarkt.

Waymo heeft ook het voordeel dat het onderdeel uitmaakt van het Google-concern, waar kunstmatige intelligentie ook voor andere toepassingen kan worden gebruikt. En Google heeft natuurlijk een enorm sterke positie in de wereld van online adverteren. Die kennis kan weer worden aangewend voor adverteren in zelfrijdende voertuigen, want wie niet of minder op de weg hoeft te letten, heeft meer aandacht voor andere zaken – waaronder reclame.

Volume voertuigen

Hoewel Waymo volgens UBS de belangrijkste speler in de markt voor zelfrijdende technologie is, spelen ook andere bedrijven een voorname rol. Nvidia, Intel en Infineon staan er het beste voor als het om het leveren van halfgeleiders gaat. UBS ziet General Motors als de fabrikant die qua voertuigen het grootste volume in de markt kan zetten. Voor Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, is die rol weggelegd in het segment van de luxe auto’s.

Lees ook:

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.