Minste ingrepen nodig in zelfrijdende Waymo

Menselijke chauffeurs hoeven het minst vaak in te grijpen bij zelfrijdende auto’s van Waymo. De auto’s van het Amerikaanse bedrijf hebben in de periode tussen oktober 2016 en november 2017 in totaal 352.554 mijl afgelegd, wat gelijk staat aan ruim 560.000 kilometer. Daarbij hoefde slechts 65 keer ingegrepen worden door de menselijke chauffeur.

Dit blijkt uit cijfers die zijn vrijgegeven door het Californische Department of Motor Vehicles (DMV). Verschillende bedrijven maken in deze Amerikaanse staat gebruik van de mogelijkheid om zelfrijdende voertuigen over de openbare weg te laten rijden. Er zit nog wel een menselijke chauffeur in de auto’s, die kan ingrijpen als de techniek faalt.

Aantal ingrepen

De auto’s van Waymo kunnen dus beduidend langere afstanden volledig autonoom afleggen dan de voertuigen van de Chinese concurrent Baidu. Niet alleen hebben die auto’s in dezelfde periode beduidend minder autonome kilometers afgelegd, maar er moest ook veel vaker ingegrepen worden. Gemiddeld konden deze voertuigen ‘slechts’ 66 kilometer rijden, voordat een handeling nodig was van de menselijke chauffeur.

Uit het rapport blijkt dat de technologie van Baidu vooral worstelt met het goed lokaliseren van het voertuig en met het juist detecteren van verkeerslichten. Baidu timmert echter flink aan de weg met alle inspanningen op dit gebied. De Chinese overheid benoemde het bedrijf eerder tot de nationale vaandeldrager op het gebied van autonoom rijden en Baidu werkt aan een een zelfsturend systeem, dat werkt op autonomie niveau 4.

Ongeval

Vorige week leek het er even op dat een voertuig van Waymo in zelfrijdende modus betrokken raakte bij een ongeluk in de Amerikaanse staat Arizona. Maandag maakte de politie echter bekend dat dit niet het geval was, want de auto werd bestuurd door een medewerker van Waymo. Ook die medewerker is niets kwalijk te nemen; de politie spreekt over pech.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.