Informatieborden snelweg

Auto zonder bestuurder biedt mogelijkheden voor adverteerders

Zoals de markt voor zelfrijdende voertuigen groeit, zo groeien ook de kansen voor adverteerders op de markt. Inzittenden hebben immers meer tijd om tijdens de rit hun omgeving van de snelweg in zich op te nemen, en de borden waarop nu verkeersinformatie staat, worden wellicht overbodig. Volgens de consultants van Ramboll kan die markt over tien jaar al enkele miljoenen aan extra inkomsten opleveren. In de decennia daarna kan het om miljarden gaan.

Er zijn schattingen dat de zelfrijdende auto over tien jaar al gemeengoed kan zijn. Als dat inderdaad het geval is, worden de stellages waar nu nog verkeersborden en matrixborden aan bevestigd zijn overbodig voor hun huidige gebruik: informatievoorziening voor weggebruikers. Bij een volledig zelfrijdend voertuig hoeft de inzittende immers alleen maar te starten en de bestemming in te geven. Het voertuig zal geen kennis nemen van informatie op borden maar op zijn interne informatiesysteem navigeren.

Richtpunt voor adverteerders

De inzittenden van het zich autonoom verplaatsende vervoermiddel hoeven de informatie ook niet meer tot zich te nemen. In het ideale scenario kunnen zij tijdens de reis doen en laten wat ze willen. Dat maakte degenen die eerst bestuurders waren tot een nieuw richtpunt voor adverteerders, terwijl de stellingen voor informatieborden aanvullende mogelijkheden bieden om te adverteren.

Ramboll is aan het rekenen geslagen en stelt dat met deze extra manier van reclame maken in 2016, dus over tien jaar, al zo’n 5 miljoen euro kan worden omgezet. In de periode daarna, tot 2070, zal deze markt steeds verder groeien. In die periode kan er volgens Ramboll zo’n 4,3 miljard euro extra mee worden binnengehaald ten opzichte van de huidige situatie, waarin adverteren langs de snelweg aan beperkingen gebonden is.

Piek in 2050

Het jaar 2070 is, uitgaande van de huidige omstandigheden, wel de beoogde einddatum van deze aanvullende inkomstenstroom. De stellingen die nu nog voor informatievoorziening worden gebruikt, komen dan aan het einde van hun verwachte levensduur. Ramboll verwacht dat daarom dat deze manier van adverteren rond 2050 zijn hoogtepunt zal kennen en daarna geleidelijk weer zal afnemen. In 2050 kan met deze manier van reclame maken zo’n 130 miljoen euro worden omgezet, verwacht Ramboll.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.