Rechtszaak Uber-Waymo uitgesteld vanwege geheime brief

Volvo Cars and Uber join forces to develop autonomous driving cars

De rechtszaak tussen Waymo en Uber is uitgesteld omdat Uber in aanloop naar de rechtszaak informatie achterhield. Vlak voor de rechtszaak – die op 4 december zou moeten plaatsvinden – leverde Waymo een 37-pagina lange brief in als bewijsmateriaal. Het document zou aantonen dat Uber geheime informatie van Waymo probeerde te verzwijgen of te vernietigen.

Waymo, het bedrijf achter Google, daagde afgelopen februari Uber voor de rechter omdat het bedrijfsgevoelige informatie gestolen zou hebben. De schade die Google-zusterbedrijf Waymo daardoor lijdt zou minimaal vijfhonderd miljoen dollar bedragen. Wanneer de rechtszaak plaats gaat vinden is nog niet duidelijk.

Interne brief

Op 22 november zou de brief door het Openbaar Ministerie aan de rechter zijn overhandigd. De brief was afkomstig van voormalig beveiligingsmedewerker Richard Jacobs, die afgelopen april werd ontslagen. Jacobs zat in een intern onderzoeksteam bij Uber dat ‘alleen bestond om bedrijfsgeheimen, software en informatie van tegenstanders te verkrijgen’.

Uber zou technologische apparaten gebruiken om concurrenten uitvoerig te onderzoeken. Daarnaast zou Uber anonieme servers hebben waarop uitgewisselde berichten na korte tijd automatisch worden verwijderd.

Aanleiding

Uber zou zo’n veertienduizend bestanden met belangrijke informatie hebben gestolen van Waymo. De twist spitst zich toe op de Uber-medewerker Anthony Levandowski. Hij werkte eerst voor Google-moederbedrijf Alphabet, waar hij actief was op de zelfrijdende-auto-afdeling. Later startte hij een eigen bedrijf dat zich ook richtte op de techniek van autonoom rijden.

Bij zijn vertrek zou Levandowski veertienduizend bestanden met vertrouwelijke informatie hebben meegenomen. Daarbij gaat het vooral om Lidar-technologie. Deze toepassing kan de omgeving scannen en is daardoor zeer belangrijk voor zelfrijdende auto’s.

Lees ook:

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en RijschoolPro, het vakblad voor de rijschoolbranche

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.