‘Uber houdt informatie achter tijdens rechtszaak tegen Waymo’

Uber zou belangrijke informatie achterhouden over zijn zelfrijdende-auto-divisie. Dat beweert Waymo, die met de aanbieder van taxidiensten in een juridisch conflict is verwikkeld. Uber zou volgens Waymo gebruikmaken van gestolen data. Informatie die deze bewering ondersteunt, zou bewust door het taxibedrijf zijn achtergehouden.

De zaak spitst zich toe op Anthony Levandowski. Hij was eerst medewerker bij Waymo, dat onderdeel uitmaakt van hetzelfde concern als Google. Daarna is Levandowski een eigen bedrijf begonnen: Otto. Dat bedrijf is technologie gaan ontwikkelen voor zelfrijdende auto’s. Enkele maanden na oprichting is Otto overgenomen door Uber voor een bedrag van 680 miljoen dollar.

Tijdens zijn dienstverband bij Waymo zou Levandowski zo’n veertienduizend bestanden met belangrijke informatie hebben gestolen en deze data vervolgens hebben gebruikt voor zijn activiteiten bij Otto. Nu Uber dit bedrijf heeft overgenomen kan het dus ook profiteren van de, al dan niet gesloten, informatie.

Half miljard schade

Het gaat om gegevens met betrekking tot lidar-systemen. Lidar is een technologie waarmee zelfrijdende auto’s hun positie ten opzichte van andere objecten kunnen bepalen en vormt een essentieel onderdeel van de autonome technologie. Waymo lijdt naar eigen zeggen ongeveer vijfhonderd miljoen dollar schade door de datadiefstal.

Uber heeft de afgelopen tijd gewerkt aan de ontwikkeling van twee verschillende lidar-systemen. Dat vertelde een oud-medewerker van het overgenomen Otto. Bij één van de twee systemen maakt Uber gebruik van de gestolen technologie en daarom wordt informatie hierover achtergehouden. Dat is althans wat Waymo beweert.

Uber spreekt de bewering uiteraard tegen. Volgens het Amerikaanse bedrijf is inderdaad sprake van twee verschillende systemen. Echter, het tweede systeem zou nooit volledig ontwikkeld zijn. Bovendien zouden onderdelen van dit systeem zijn getoond aan Waymo.

Lees ook:

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.