Zelfrijdend voertuig Mechelen, EasyMile

Samenwerking essentieel voor autonome pakketbezorging binnensteden

Pakketbezorging in steden met zelfrijdende voertuigen heeft zeker potentie, maar het duurt nog wel even voor dit op grote schaal kan plaatsvinden. En om het voor elkaar te krijgen, moeten de verschillende partijen intensief met elkaar samenwerken. Dat stelt het Vlaamse innovatiecentrum voor de logistieke sector, VIL, na een succesvol verlopen praktijktest in Mechelen.

In het project ALEES onderzocht innovatiecentrum VIL samen met zeven bedrijven en de stad Mechelen de mogelijkheden van zelfrijdende voertuigen in stadscentra. De voordelen zijn evident: stil, veilig en emissieloos vervoer, flexibele routeplanning, beter belading en daardoor meer efficiënte in de leveringen. Deze aanpak moet helpen zorgen voor minder verkeer in binnensteden, wat de leefbaarheid weer ten goede moet komen.

VIL ziet vooral brood in een ‘hypergeconnecteerd netwerk’ waarin autonome voertuigen optimaal worden benut. Er wordt dan gewerkt met distributiecentra buiten de stad van waaruit de wagentjes de goederen in het stadscentrum zullen afleveren. Binnen dat centrum zijn dan weer verschillende kleinere magazijnen om de verbindingen te optimaliseren.

Moeilijkste opdracht

“Om dit scenario rendabel te maken is er voldoende volume nodig. Vlaanderen heeft geen wereldsteden, dus er zal moeten samengewerkt worden. Die samenwerking tussen verschillende partijen is cruciaal, maar meteen ook de moeilijkste opdracht”, aldus VIL projectleider Kris Neyens.

De test in Mechelen verliep onlangs naar wens en leverde veel informatie op. Vervolgprojecten moeten wat VIL betreft worden opgezet met logistieke dienstverleners, steden en overheden. daarbij is een gecoördineerde aanpak cruciaal, stelt het innovatiecentrum. “De wederzijdse injectie van kennis en ervaring van de industrie en de logistieke sector moeten onze overheden sterken met concrete expertise. Dit zal uiteindelijk leiden tot een snellere implementatie van autonome stadslogistieke voertuigen en de daaraan verbonden voordelen.”

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.