Zelfrijdend voertuig Mechelen, EasyMile

Autonoom voertuig biedt oplossing voor winkeldistributie Mechelen

In Mechelen heeft vrijdag een zelfrijdend elektrisch voertuig pakketjes bezorgd in het stadscentrum. Het experiment gebeurde in de drukste winkelstraat van de Vlaamse stad. De proef maakt onderdeel uit van een project met het doel om de stadsdistributie efficiënter en duurzamer te maken.

De test werd uitgevoerd door innovatieplatform voor de logistieke sector in België VIL in samenwerking met de stad Mechelen en ACP. Volgens VIL kan het autonome busje zo’n achthonderd pakketten per dag afhandelen.

Opstoppingen

In het centrum van de Vlaamse stad ontstaan tijdens de aanlevertijden tussen 9.00 en 11.00 uur geregeld opstoppingen, doordat bestelbusjes tegelijkertijd de winkels bevoorraden. Marina de Bie, schepen van Mobiliteit: “We willen met deze proef onderzoeken of we een deel van de pakketbezorging in het centrum op een andere manier kunnen afhandelen. We verwachten dat dit voor een betere bevoorrading en leefbaarheid kan zorgen.” In het onderzoek wordt ook gekeken naar de mogelijkheid om de aanrijdtijden te verruimen.

Projectleider Kris Neyens van VIL: “Wij zien als voordeel dat op termijn buiten de standaard uren gewerkt kan worden. Ook verwachten wij dat de distributies onder veiligere omstandigheden kan gebeuren, bijvoorbeeld door de levering te doen via routes die hiervoor geschikt zijn.”

Experiment

Het volledig autonome voertuig EZ10 van de Franse producent EasyMile reed vrijdagmiddag met zeven tot acht kilometer per uur door de Bruul, de drukste winkelstraat van Mechelen. Er zat nog wel iemand in het voertuig die op de noodstop kon drukken. Het busje maakt gebruik van lidar-technologie, een soort radartechnologie dat met laserlicht de omgeving in kaart brengt. Het voertuig kondigde zichzelf tijdens een proef aan met een bel, te vergelijken met het geluid van een tram.

“We testen vandaag effectief autonoom rijden, het herkennen van bestemmingen en het stoppen op locaties waar goederen kunnen worden afgeleverd en opgehaald”, stelde Neyens voorafgaand aan de proef. Tijdens het experiment lieten de initiatiefnemers zien dat het voertuig stopte bij de voorafgaand ingeprogrammeerde winkellocaties.

Eenmaal aangekomen bij de bestemming werden de pakketten door winkelmedewerkers uit het voertuig gehaald. Volgens Neyens zijn er diverse mogelijkheden om dit proces in de toekomst te automatiseren of robotiseren.

(Tekst loopt verder onder foto)
Zelfrijdend voertuig Mechelen, EasyMile

Uitdagingen

De EZ10 van EasyMile rijdt op dit moment al in diverse Europese steden in het personenvervoer. In Nederland vonden er al in 2016 experimenten plaats met dit voertuig, waarbij het passagiers vervoerde in het Friese Appelscha. Volgens Neyens heeft de zelfrijdende techniek zich inmiddels wel bewezen. “De grootste uitdaging ligt hem nu in het organisatorische deel. Hoe gaan de bedrijven op het gebied van distributie samenwerken?”

“Een tweede uitdaging is de volledige aanvaarding van autonome voertuigen in het verdrag van Wenen. Dit zal nog wel enkele jaren duren.” In het verdrag van Genève staan internationale afspraken over experimenten met geautomatiseerde motorrijtuigen en de regels en verantwoordelijkheden waaraan betrokkenen moeten voldoen. “Dit soort testen zijn belangrijk, omdat de overheden hiermee voldoende kennis kunnen opbouwen over deze technologie. Ook ontstaat hierdoor voldoende vertrouwen, zodat de voertuigen uiteindelijk worden opgenomen in het straatbeeld.”

Autonome logistiek

De proef in Mechelen werd gedaan in het kader van het project Autonome Logistieke Elektrische Eenheden voor Steden (ALEES). Dit project is in 2017 gestart en onderzoekt de mogelijke rol die zelfrijdende voertuigen in logistieke trajecten in de stad kan hebben. Naast de stad Mechelen werkt VIL in ALEES samen met de haven van Antwerpen en diverse logistieke dienstverleners.

Vlaamse bedrijven kunnen door zich aan te sluiten bij VIL deelnemen aan innovatie logistieke projecten. Zo doet het onderzoek naar blockchain-technologie en het toepassen van fleetsharing in de logistieke sector. Bij VIL zijn ruim vijfhonderd bedrijven aangesloten. De organisatie ontvangt subsidie van de Vlaamse overheid.

Personenvervoer

Naast de proeven ter verbetering van stadsdistributie, vinden er in België vanaf 2020 ook experimenten met autonoom personenvervoer plaats op het terrein van Brussel Airport. Vervoersmaatschappij gaat samen met de uitbater van het vliegveld en fabrikant 2getthere onderzoeken of zelfrijdende, elektrische bussen tussen de luchthaven en het parkeerterrein kunnen rijden.

Lees ook:

Auteur: Marieke Van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van Zelfrijdend Vervoer en adjunct-hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.