Uber wil bestuurder uit zelfrijdende auto halen

Volvo Cars and Uber join forces to develop autonomous driving cars

Uber wil komend jaar haar bestuurders uit de zelfrijdende auto’s halen. Dat stelde hoofd technologie Eric Meyhoger woensdag op de Noord-Amerikaanse autobeurs in Detroit. Uber voert momenteel al tests uit met 215 zelfrijdende auto’s in Phoenix, San Francisco, Pittsburgh en Toronto. In de Volvo XC-90 zitten nog bestuurders die in kunnen grijpen als het fout gaat. Aankomend jaar zullen de auto’s volledig autonoom worden. Een precieze startdatum voor de tests gaf de topman van Uber nog niet.

Meyhofer verwacht dat Ubers zelfrijdende auto eind volgend jaar al inzetbaar is. “We zullen zelfrijdende auto’s niet inzetten als we er niet honderd procent zeker van zijn dat het veilig is”, aldus Meyhofer. Uber heeft sinds 2016 al 50.000 betaalde ritten uitgevoerd met de semi-zelfrijdende auto. De verzamelde gegevens worden gebruikt om de volgende stap te realiseren.

Mapping

Uber wil de zelfrijdende auto laten rijden middels het mapping systeem. “De zelfrijdende auto start in een klein gebied en gaat van daaruit steeds meer afstanden afleggen”, stelt Meyhofer. Volgens de topman zijn de voorbereidingen voor de test in volle gang. “Toezichthouders hoeven nu nog in kleine gevallen in te grijpen”.

Volgens Meyhover werken er momenteel 1.600 mensen op vier verschillende testlocaties om de ontwikkeling van de zelfrijdende auto zo snel mogelijk te realiseren. De tests zullen plaatsvinden in normale weersomstandigheden. “In de toekomst zullen de zelfrijdende auto’s ook in de sneeuw rijden, maar dat valt nog niet in ons blikveld,” aldus Meyhofer.

Rechtszaak

Uber is verwikkeld in een rechtszaak met Waymo, het bedrijf achter Google. De organisatie daagde afgelopen februari Uber voor de rechter omdat het bedrijfsgevoelige informatie gestolen zou hebben. De schade die Google-zusterbedrijf Waymo daardoor lijdt zou minimaal vijfhonderd miljoen dollar bedragen. Wanneer de rechtszaak plaats gaat vinden is nog niet duidelijk.

Lees ook: 

Onderwerpen: ,

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en RijschoolPro, het vakblad voor de rijschoolbranche

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.