Volvo zelfrijdende auto

Waymo laat meeste patentclaims tegen Uber vallen

Waymo laat drie van de vier claims op het gebied van patenten vallen in zijn aanklacht tegen Uber. Daarmee komt de focus van deze zaak nog meer te liggen op de vermeende handel in bedrijfsgeheimen. Ex-Waymo-medewerker Anthony Levandowski zou duizenden documenten hebben gestolen na zijn vertrek bij het Google-zusterbedrijf. In deze documenten staat bedrijfsgevoelige informatie omtrent zelfrijdende technologie. Doordat Uber op een later moment Levandowski inlijfde, kon het beschikken over deze informatie.

De strijd tussen Waymo en taxidienst Uber is al een tijdje aan de gang en leidde uiteindelijk tot een rechtszaak. Beide bedrijven werken aan de ontwikkeling van zelfrijdende mobiliteit, maar volgens Waymo zou Levandoski zo’n 14.000 documenten van Waymo hebben gestolen.

De informatie die in deze documenten staat, zou door Levandowski zijn gebruikt toen hij bij Uber in dienst trad om daar aan de ontwikkeling van autonome voertuigen te werken. De top van Uber zou hiervan op de hoogte zijn geweest. Vanwege de ontstane problemen werd Levandowski enkele maanden geleden ontslagen door Uber.

Minder dan tien claims

De jongste ontwikkeling in deze kwestie is dus dat Waymo drie van de vier patentclaims tegen Uber laat vallen. Die claims werden als opmerkelijk gezien, omdat Google zich doorgaans zo weinig mogelijk met patenten bezig wenst te houden. Aanvankelijk had Waymo meer dan honderd claims ingediend tegen Uber. Dat zou tot een zeer uitgebreide, langdurige en onoverzichtelijke juridische procedure kunnen leiden.

In een hoorzitting voorafgaand aan de daadwerkelijke rechtszaak gaf een rechter aan dat Waymo er goed aan zou doen om zijn meer dan honderd claims terug te brengen tot minder dan tien. Uber ziet in het feit dat Waymo de drie patentclaims laat vallen vooral een bewijs dat Waymo met zijn klachten meer heeft beloofd dan kan worden waargemaakt.

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.