screenshot NXP

Bestuurders gebruiken beschikbare technologie in auto weinig

Een kwart van de autobezitters maakt geen gebruik van de connectiviteitstoepassingen waarmee zijn auto is uitgerust. Dit is inclusief de 11 procent die niet weet of de eigen auto over deze technologie beschikt. Dat concludeert het internationale onderzoeksbureau Kantar TNS dat onderzoek deed naar houding en aankoopgedrag onder meer dan 8.500 consumenten in Noord-Amerika, China en Europa, waaronder Nederland. Ook toont het onderzoek aan dat consumenten nog weinig vertrouwen hebben in een toekomst met zelfrijdende auto’s en deelauto’s.

De mate van interesse in zelfrijdende auto’s ligt in China (met 75 procent) hoger dan in Noord-Amerika (24 procent) en Europa (36 procent). Autodelen laat hetzelfde beeld zien. In Nederland is slechts 6 procent van de respondenten geïnteresseerd in deze ontwikkeling.

Dit komt volgens Vincent Groen, hoofd automotive bij Kantar TNS, omdat consumenten de technologische snufjes van de auto zien als ‘een extra optie’, en niet als een onlosmakelijk onderdeel van de auto. “Dit beeld schetst hoe hardnekkig de kloof is tussen de perceptie en de daadwerkelijke rol die connectiviteit en technologie kunnen spelen in de prestaties en de veiligheid van de auto, en de rijervaring van de gebruiker”, aldus Groen.

Toepassingen

Het onderzoek laat ook zien dat de intentie van consumenten om auto’s met connectiviteitstoepassingen te kopen op zich groot is. Meer dan de helft van de consumenten is ervan overtuigd dat de nieuwe auto deze toepassingen moet hebben. Maar tegelijk: 56 procent van de autobezitters die een auto kocht die was voorzien van dit soort toepassingen, is niet van plan of weet nog niet zeker of ze dat in de toekomst weer zullen doen.

Automerken investeren flink in connected car-technologieën, maar het lukt ze blijkbaar niet om autobezitters te overtuigen van de toegevoegde waarde. Groen zegt zelfs dat er sprake is van een ‘mismatch tussen wat fabrikanten ontwikkelen en maken, en wat autobezitters zoeken.’

Persoonlijke toelichting

Om gebruik te bewerkstelligen, moeten automerken de relevantie van deze toepassingen inzichtelijk(er) maken voor autobezitters, stelt Groen. Hij doet een aantal suggesties: een persoonlijke toelichting en demonstratie van de nieuwe technologie geven, de toepassingen vereenvoudigen en vooral integreren in de aankoop in plaats van ze als een extra optie aan te bieden.

Lees ook: 

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en RijschoolPro, het vakblad voor de rijschoolbranche

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.