screenshot NXP

Promovendus heeft oplossing voor communicatieprobleem van connected cars

Communiceren straks (bijna) alle auto’s met elkaar, dan ligt overbelasting van het netwerk op de loer. Promovendus Victor Dolk ontwierp met die vaststelling een systeem waarmee auto’s alleen communiceren als het echt moet. Hij promoveerde vorige week cum laude op zijn werk aan de faculteit Werktuigbouwkunde van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e).

Als auto’s zelfstandig dicht achter hun voorganger kunnen rijden, heeft dat veel voordelen: er ontstaan geen spookfiles, meer auto’s passen op hetzelfde stuk asfalt en het bespaart op brandstof. De technologie voor dit ‘coöperatief rijden’, een opmars naar autonoom rijden, ontwikkelt zich snel en het zal niet lang meer duren eer het in de praktijk toegepast wordt.

Maar voor een groot probleem moet nog een oplossing komen: het risico op overbelasting. Vermoed wordt dat er, vanwege beperkte bandbreedte, geen oneindig dataverkeer mogelijk is. Overbelasting kan leiden tot vertraging in het dataverkeer. En dat kan, zeker omdat het gaat om voertuigen met een hoge snelheid, grote gevolgen hebben.

Als eerste

Promovendus Victor Dolk is met dit gegeven aan de slag gegaan – volgens de TU/e zelfs als eerste. Dolk ontwierp de basis voor een systeem dat de communicatie beperkt tot die momenten dat het daadwerkelijk nodig is. Bijvoorbeeld, in het geval van twee auto’s, alleen wanneer de voorste auto een klein beetje versnelt of afremt.

Auto’s hoeven helemaal niet non-stop met elkaar te communiceren, stelt hij. “De huidige systemen sturen data op vaste tijdstippen volgens een vastgelegd schema heen-en-weer. Ook als auto’s op constante snelheid rijden en er dus eigenlijk geen communicatie nodig is.”

In de praktijk

Hij testte het door hem ontworpen systeem bovendien in de praktijk, in een treintje van coöperatief rijdende auto’s. Op het oog was er geen verschil – en dat was precies de bedoeling, zegt Dolk. “De prestaties van de systemen waren namelijk nagenoeg hetzelfde, alleen werd er nu veel minder gecommuniceerd.”

Zijn bevindingen heeft Dolk opgeschreven in zijn proefschrift ‘Resource-aware and resilient control with applications to cooperative driving’. Hij voerde zijn onderzoek uit aan de faculteit Werktuigbouwkunde van de TU/e. Vorige week maandag promoveerde hij, cum laude.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur van Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor Zelfrijdendvervoer.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.