Een zelfrijdende Twizy op de campus van de TU Delft, foto: Provincie Zuid-Holland

‘Zelfrijdende auto zal nooit kunnen omgaan met gedrag fietser’

Foto: Provincie Zuid-Holland

Fietsers en voetgangers bewegen zich in het verkeer op een zeer onverwachte manier. Dat maakt het moeilijk om zelfrijdende voertuigen te laten integreren met andere weggebruikers. Het is namelijk zeer lastig, om maar niet te zeggen onmogelijk om een algoritme te ontwikkelen voor verkeersgebruikers die zich onvoorspelbaar gedragen. Een zelfrijdende auto heeft zo’n algoritme wel nodig. Dit zegt Robin Hickman, lector Transport en Stadsplanning bij de University College London’s Bartlett School of Planning tegen het Britse dagblad The Guardian. 

Fietsers zijn het grootste problemen, want elke fietser heeft een andere snelheid, waarbij die snelheid heel erg kan verschillen. Bovendien komt een fiets in heel veel verschillende vormen en varianten. Het detecteren én het juist reageren op fietsers wordt momenteel al door verschillende productenten van autonome voertuigen genoemd als een uitdaging. “Fietsers gedragen zich soms als fietsers, maar ook wel eens als voetgangers”, vertelde een topman van Nissan onlangs. “En gewoonlijk negeren fietsers alle verkeersregels.”

Fietsrichting

Google zegt zelf belangrijke stappen te hebben gezet, door auto’s te leren handgebaren te herkennen en meer ruimte te laten voor fietsers. Maar zelfs wanneer de auto de fietsers wel opmerkt, blijkt het in bepaalde gevallen erg lastig voor een zelfrijdend voertuig om vast te stellen in welke richting de fiets zich beweegt. Testen met het programma Deep3DBox wees uit dat de fietser in slechts driekwart van de gevallen werd opgemerkt en dat slechts in 59 procent de auto ook juist inschatte welke richting de fietsers op ging.

Voetgangers vormen ook een probleem, omdat zij zich soms net zo onvoorspelbaar kunnen gedragen als fietsers en onverwacht de weg over kunnen steken. Wanneer er meer autonome voertuigen bijkomen, is het de vraag of voetgangers wel bereid zijn op hun beurt te wachten. Het klinkt aannemelijk dat voetgangers altijd voorrang zullen nemen, wanneer ze erachter komen dat een zelfrijdende auto is ingesteld om altijd te stoppen. Dit zal nog erger worden in landen als China en India, waar heel veel verschillende voertuigen op de weg zitten, die zich allemaal onverwacht gedragen.

Aparte rijbanen

Er zijn wel enkele oplossingen te bedenken op de problemen met fietsers en voetgangers, maar daarvan is er geen een waterdicht. Je kunt behalve camera’s op de auto ook de omgeving filmen, zodat alle mensen in de buurt constant worden gefilmd. Dit voorkomt dat een auto een voetganger pas heel laat ziet. Dit maakt het ook mogelijk om voetgangers of fietsers te beboeten die zich niet aan de verkeersregels houden en een zelfrijdende auto zo dwingen te stoppen. Dit is echter vanwege privacyredenen gevoelig. Het kan ook dat alle weggebruikers geregistreerd worden via een RFID beacon systeem. Dit vereist echter dat iedereen ‘connected’ is via mobiele apparaten en dat is nog lang niet het geval.

Hoewel het nog wel enkele jaren zal duren voordat volledig zelfrijdende voertuigen een realiteit worden in het verkeer, voorspelt Hickman dat ook over enkele jaren een integratie van autonome voertuigen en normaal verkeer onmogelijk is. Hij denkt dat aparte wegen voor autonome voertuigen de enige optie zijn. In ieder geval zullen vervoersmodaliteiten gescheiden worden op basis van snelheid. “Wanneer je het verkeer kan wegleiden van verkeersgebruikers met lage snelheden zoals fietsers en voetgangers, is dat altijd een verbetering.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

5 reacties op “‘Zelfrijdende auto zal nooit kunnen omgaan met gedrag fietser’”

Jaap van 't Noordende|16.06.17|13:49

Waarbij de snelheid van racefietsen en elektrische fietsen hoog kan zijn. En ik neem aan dat het voor meer categorieën geldt, zoals bromfietsen, scooters, invalidenvoertuigen en motorrijders.

Tibi Stibi|17.06.17|14:29

heeft deze onderzoeker wel goed gekeken naar de technologie van google?

en wat is het verschil met nu. als ik als fietser plots voor een auto fiets dan wordt ik nu ook aangereden. een zelfrijdende auto kan sneller stoppen.

als mensen massaal misbruik gaan maken van zelfrijdende auto’s omdat ze toch wel stoppen (wat tegenspreekt dat het niet kan) dan zullen auto’s video’s gaan vast leggen die door gestuurd kunnen worden naar de politie. de inzittenden zullen ook van zich laten horen.

Tibi Stibi|17.06.17|14:30

nog even aanstippen: hierboven wordt dus gesteld dat aan de ene kant het nooit kan werken dat auto’s op tijd kunnen stoppen en tegelijkertijd dat er misbruik gemaakt gaat worden omdat de zelfrijdende auto toch wel zal stoppen.

Tsipora Pereira|21.06.17|15:02

Kan het zelfrijdend vervoer niet onder de grond door? Dat kost dan wel een paar tunnels maar bespaart extreem veel technologie en vooral gedoe na incidenten. Nog even los van het feit dat we mogen hopen dat fietsers en voetgangers het recht zullen behouden zich ‘onaangelijnd’ langs de openbare weg voort te bewegen.

Wijbrand Schaap|22.06.17|14:39

Kleine ingreep om steden anders in te richten. Rijbanen kunnen echte rijbanen worden omdat er geen parkeerplaats meer nodig is. Zelfrijdende auto’s zullen immers niet meer in eigendom zijn, maar per rit worden besteld. Dan kan het aantal autowegen in de stad dus ook omlaag ten gunste van verschillende modaliteiten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.