Verkeer, snelweg

België investeert 3 miljoen euro in project zelfrijdende auto

De Vlaamse minister van Innovatie, Philippe Muyters, investeert 3 miljoen euro in een testproject voor zelfrijdende auto’s. Muyters verwacht dat de eerste zelfrijdende auto’s in 2019 in Vlaanderen rondrijden.

Het gaat om een deel van de E313 en de aansluiting op de Antwerpse Ring tussen Deurne en Borgerhout. Vanaf april 2018 zullen deze wegen worden uitgerust met sensoren en bekabeling, meldt De Standaard.

Technologie

De zelfrijdende auto’s worden in levensechte omstandigheden getest. De sensoren sturen het verkeer: de zelfrijdende auto’s kunnen trager rijden wanneer nodig, zodat minder files en een betere doorstroming ontstaan. Uiteindelijk moet dit leiden tot een hogere verkeersveiligheid.

Voor de zelfrijdende auto de weg op kan, moet er eerst heel goed getest worden, benadrukt Muyters in de Belgische krant. Vooral de dataverwerking moet stabiel en met een duizelingwekkende snelheid gebeuren. Volgens hem kan een milliseconde hapering al betekenen dat een auto ergens tegenaan rijdt. Hij waarschuwt dat dit levens kan kosten.

Proeftuin

Het project maakt deel uit van het grotere Europese project Concorda. Eerder werd al duidelijk dat België één van de vijf Europese proeftuinen is voor de zogeheten ‘autonome snelwegen’. Nederland huisvest een vergelijkbare ‘proeftuin’ tussen Rotterdam en Den Haag.

Eerder dit jaar liet Muyters weten dat er voor het eerste gezicht weinig verandert voor automobilisten. Alhoewel het ’theoretisch mogelijk is’, zullen de auto’s nog niet volledig autonoom rijden. In iedere wagen zit vooralsnog een chauffeur die in kan grijpen.

Eerste test

In oktober van dit jaar werd de eerste zelfrijdende auto van België getest. De test gebeurde onder leiding van verkeerskenniscentrum Vias institute en onder toeziend oog van de Waalse mobiliteitsminister François Bellot. De zelfrijdende shuttle reed op een afgeschermd terrein bij het Formule 1-parcours Francorchamps in Spa.

De shuttle die bij Francorchaps rijdt, is gemaakt door de Franse fabrikant EasyMile. Er passen ongeveer tien personen in en hij kan rond de 20 kilometer per uur rijden.

De onderzoekers keken onder andere hoe de shuttle mensen oppikt en afzet en hoe hij reageert op obstakels op de weg en op passerende fietsers en voetgangers. Er zijn nog geen onderzoeksresultaten bekend.

Lees ook: 

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en RijschoolPro, het vakblad voor de rijschoolbranche

2 reacties op “België investeert 3 miljoen euro in project zelfrijdende auto”

Stef Bouwhuis|27.12.17|12:14

Als we alleen al met zelfrijdende busjes mensen vanaf huis naar een openbaar vervoer ‘hub’ kunnen brengen, al zou dat meet 20 kilometer per uur zijn, kan de aanvoer en afvoer vanaf zo’n openbaar vervoer ‘hub’ goedkoper en flexibeler. De behoefte aan ‘eigen vervoer’ zal dan dalen. Denk aan autovrije nieuwe woonwijken.

Stef Bouwhuis|27.12.17|12:17

Als we zelfrijdende ’taxi-bussen’ zouden inzetten in autoluwe woonwijken voor het vervoer van huisadres naar openbaar vervoer ‘hub’ en andersom, dan wordt de toekomst al heel anders. Ook zelfrijdende opstappers, die binnen de wijk mensen naar de dokter of het winkelcentrum brengen en andersom, zouden in uitkomst zijn; ook voor de vergrijzende bevolking.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.