Lyft taxi (bron: Lyft press kit)

Ook Lyft mag zelfrijdende auto testen

Autodeeldienst Lyft heeft een vergunning van de staat California gekregen om zelfrijdende auto’s op de openbare weg te testen. Eerder dit jaar startte Lyft een eigen divisie voor het ontwikkelen van software voor zelfrijdende auto’s. Het is niet bekend wanneer de tests plaats gaan vinden.

Met het verkrijgen van de vergunning wordt Lyft toegevoegd aan de rij bedrijven die de autonome voertuigen al testen zoals Waymo, Tesla, Ford en nuTonomy. De autodeeldienst wil dat op korte termijn een aanzienlijk deel van zijn vloot autonoom rijdt.

Pilot

Het is nog niet duidelijk of Lyft eigen software in gaat zetten. Lyft werkt met verschillende organisaties samen omdat verschillende partijen van elkaar kunnen leren, is de gedachte. Onlangs ging de autodeeldienst nog een partnerschap aan met het softwarebedrijf Drive.ai. Lyft heeft partnerschappen met Ford, General Motors, Waymo, NuTomy, Drive.ai, en Jaguar Land Rover.

Concurrent Uber weigerde eind vorig jaar te betalen voor de vergunning. Uber vond niet dat er een vergunning nodig was, omdat er gewoon een bestuurder in het voertuig aanwezig is. Het bedrijf heeft inmiddels de vereiste vergunning binnen om te testen met de voertuigen.

Nieuwssite Axxios meldde deze week dat Lyft nog eens 500 miljoen dollar aan kapitaal wil aantrekken. Vorige maand haalde het bedrijf 1 miljard dollar op in een investeringsronde. De totale waarde van Lyft wordt geschat op 11,5 miljard dollar.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en RijschoolPro, het vakblad voor de rijschoolbranche

1 reactie op “Ook Lyft mag zelfrijdende auto testen”

Daniël van der Keur|27.02.18|20:46

Ze zijn knettergek want Automotive Software is Spaghetticode. Lees dit interview van computer-expert professor Philip Koopman even: https://www.theregister.co.uk/2017/10/09/bugs_in_autonomous_vehicles/ Citaat: Significantly, many developing Autonomous Vehicles (AV’s) are hiring developers from Silicon Valley whose backgrounds are in general purpose software – software that, of course, crashes with reasonable frequency. “Knowing how to code is not knowing how to be safe,” Koopman says.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.