Lyft

Lyft gaat samenwerking aan met Drive.ai voor zelfrijdende taxi’s

Bron: Lyft mediakit

Autodeeldienst Lyft wil op korte termijn zelfrijdende voertuigen inzetten in San Francisco. Het is daarvoor een partnerschap aangegaan met softwarebedrijf Drive.ai. Er wordt gestart met een proef, waarmee beide partijen hopen meer inzicht te krijgen in de wijze waarop autonome voertuigen effectief kunnen worden ingezet.

Onlangs werd bekend dat Lyft een eigen divisie opstart voor het ontwikkelen van software voor zelfrijdende auto’s en dat het zocht naar partners om mee samen te werken. Lyft heeft in ieder geval de ambitie om deze proef te gebruiken om de reizigerservaring te verbeteren. Drive.ai hoopt door deze proef achter technische verbeterpunten te komen en bovendien kennis op te doen voor een bredere uitrol.

Chauffeur

Het is niet zeker wanneer reizigers die een auto bij Lyft boeken echt in een auto kunnen stappen die niet meer door een menselijke chauffeur bestuurd wordt, al benadrukt het bedrijf dat het ‘snel’ zal gebeuren. Dat is ook belangrijk, omdat het bedrijf wil concurreren met rivaal Uber. Uber test al enkele jaren zelfrijdende voertuigen, waaronder in San Francisco.

Drive.ai laat weten dat de taxi’s in eerste instantie wel degelijk nog zullen zijn uitgerust met een menselijke chauffeur, die zich bezighoudt met de veiligheid van het voertuig. Verder benadrukt het bedrijf met Lyft samen te werken om ervoor te zorgen dat de pilot voldoet aan de wettelijke eisen en restricties voor proeven met zelfrijdende voertuigen in San Francisco.

Drive.ai

Het bedrijf Drive.ai zet met name in op de ontwikkeling van zogenaamde kits waarmee traditionele auto’s relatief gemakkelijk getransformeerd kunnen worden in zelfrijdende voertuigen. Volgens Drive.ai kunnen bedrijven zo op een kostenefficiënte manier aan de slag met autonome auto’s. Onlangs werd bekend dat het bedrijf in totaal 50 miljoen Amerikaanse dollar heeft opgehaald door fondsenwerving.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.