Ford en Lyft gaan samenwerken.

Lyft-gebruiker stapt straks in zelfrijdende Ford

Ford en Lyft gaan samenwerken. Bron: Ford/Medium

Gebruikers van autodeeldienst Lyft kunnen in de toekomst een zelfrijdende Ford bestellen. Het uiteindelijke doel van de samenwerking is de ontwikkeling en het gebruik van zelfrijdende auto’s een boost geven.

Kennis delen, daar draait het in de samenwerking om. Ford en Lyft hebben elkaar namelijk flink wat te bieden, schrijft Sherif Marakby, hoofd van de divisie zelfrijdende auto’s bij Ford. Lyft heeft een groot netwerk van gebruikers, heeft een groeiend aantal ritten en heeft veel kennis van verkeersstromen. Ford daarentegen heeft veel ervaring met het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s en met het op grote schaal fabriceren van auto’s. De bedrijven hebben bovendien allebei ruime kennis van vlootbeheersing en van het verwerken van big data.

In kaart brengen

Concreet willen ze voor elkaar krijgen dat hun software goed samenwerkt. Ook willen ze onderzoeken in welke steden ze samen actief kunnen worden. En tenslotte willen ze in kaart brengen wat nodig is om hun toekomstige vloot auto’s rijdend te krijgen én te houden.

Dat gaat allemaal in stappen, benadrukt Marakby. Ford zal eerst ‘gewone’ auto’s aan het Lyft-netwerk koppelen. Vervolgens koppelt Ford parallel aan zijn ‘gewone’ auto’s zelfrijdende testexemplaren. Die zullen overigens nog niemand vervoeren – het is alleen om te kijken of alles werkt. En als het werkt, én als de zelfrijdende auto goed doorontwikkeld is, dan kunnen Lyft-gebruikers daadwerkelijk een zelfrijdende Ford bestellen.

Dit hele project moet ervoor zorgen dat de zelfrijdende auto betaalbaarder, betrouwbaarder en toegankelijker wordt en dus dat meer mensen er een gebruiken.

Korte termijn

Eerder sloot Lyft al partnerschappen met Google-onderneming Waymo en autofabrikanten Jaguar-Land Rover en General Motors. Dat vloeide voort uit de eigen divisie voor het ontwikkelen van software voor zelfrijdende auto’s, die Lyft afgelopen juni gestart is. De autodeeldienst wil dat op korte termijn een aanzienlijk deel van zijn vloot autonoom rijdt.

Onderwerpen: ,

Auteur: JanPieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur van Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor Zelfrijdendvervoer.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.