Ford, zelfrijdende auto, zelfrijdend

Ford bezuinigt 14 miljard dollar én zet vol in op zelfrijdende auto’s

Ford gooit het stuur flink om. De groei van productiekosten moet in vijf jaar gehalveerd zijn. En er moeten in die periode veel meer elektrische en zelfrijdende auto’s van de band rollen. Het Amerikaanse autobedrijf kan niet anders: het zit in een woelige periode.

Snijden in de productiekosten, dat doet Ford concreet door 10 miljard dollar minder uit te geven aan materiaalkosten. En door de ontwikkelkosten met 4 miljard dollar te laten dalen. Dat laatste betekent onder andere dat Ford meer standaardonderdelen in auto’s gaat gebruiken en minder prototypes gaat bouwen.

Op het vlak van elektrische en zelfrijdende auto’s heeft Ford grootse plannen. In 2019 moeten alle nieuwe modellen voor de Amerikaanse markt uitgerust zijn met connectie-technologie. Een jaar later moet 90 procent van de nieuwe modellen voor de wereldmarkt hiermee uitgerust zijn.

Elektrisch rijden-team

Om dit voor elkaar te krijgen, gaat Ford fors minder investeren in verbrandingsmotoren: de uitgaves hieraan moeten met een derde dalen. Dit geld gaat naar de ontwikkeling van elektromotoren. Dit komt bovenop een eerder aangekondigde investering van 4,5 miljard dollar. Daarnaast richt een speciaal elektrisch rijden-team op. Dit team moet de ontwikkeling van onderdelen en services voor elektrische auto’s stimuleren, is het idee.

Bovendien sluit Ford meer partnerschappen met bedrijven actief in de autonome auto-markt. Zo sloot het bedrijf onlangs al een overeenkomst met de Amerikaanse taxidienst Lyft. Het de gedachte daarachter was: kennis personenvervoer, fabricage, big data en techniek bijeenbrengen en daarmee de ontwikkeling en het gebruik van zelfrijdende auto’s een boost geven.

Domino’s pizza

Het beste van twee werelden samenvoegen was ook het idee achter een andere samenwerking die Ford recent aankondigde: die met de Amerikaanse tak van Domino’s Pizza. Domino’s wil weten hoe klanten reageren, terwijl Ford juist meer kennis wil opdoen over zelfrijdende techniek.

Ford moet ook wel stappen nemen. Het ‘ontwrichtende periode’ voor de auto-industrie, zei Ford-directeur Jim Hacket, onlangs aangetreden en afkomstig van een afdeling in het bedrijf die zich bezighoudt met autodelen en zelfrijdende auto’s. De beurskoers van Ford daalt namelijk al jaren. Steeds minder consumenten en investeerders zijn geïnteresseerd in een traditionele auto’s, maar elektrische en zelfrijdende auto’s op de markt brengen, kost veel tijd en geld. Daarnaast: er zijn heel veel andere bedrijven die elektrische en zelfrijdende auto’s ontwikkelen, juist ook niet-autobedrijven zoals Google en Uber. Met de aangekondigde plannen hoopt Ford er weer bovenop te komen.

Onderwerpen:

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur van Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor Zelfrijdendvervoer.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.