Daimler Trucks

Daimler: geld voor autonoom maar minder focus op truck platooning

Daimler Trucks steekt de komende jaren een half miljard euro in de ontwikkeling van niveau vier zelfrijdende vrachtwagens. Dat geld zal echter niet naar de ontwikkeling van truck platooning gaan. Uit tests is gebleken dat twee of meer zelfrijdende trucks in konvooi niet zorgen voor de brandstofbesparingen waarop was gehoopt. 

Autonoom rijden kent vijf niveaus, waarbij Daimler Trucks dus vol inzet op niveau vier. Binnen tien jaar wil de Duitse producent wagens op de weg hebben die zelfstandig rijden tussen aangewezen hubs, zonder dat er op wordt gerekend dat er een menselijke bestuurder ingrijpt of meedenkt met het systeem. Dit is als het om trucks gaat volgens Daimler de logische vervolgstap op niveau twee, dat draait het verbeteren van de efficiëntie en kosten voor klanten. Niveau drie betreft autonoom rijden onder voorwaarden, maar voor Daimler biedt die tussenstap te weinig mogelijkheden.

Intussen heeft het bedrijf de nieuwe Freightliner Cascadia op de markt gebracht, die daadwerkelijk op verschillende punten autonoom kan functioneren. Daarmee is het de eerste semi-autonome vrachtwagen die in serieproductie is genomen voor de Amerikaanse markt. Tijdens de Consumer Electronics Show maakte het voertuig zijn wereldpremière mee. Voor de ontwikkelingen richting niveau vier wordt dus 500 miljoen euro beschikbaar gesteld en om dit allemaal voor elkaar te krijgen, creëert Daimler 200 nieuwe banen.

Geringe voordelen truck platooning

Met de stappen die de afgelopen jaren zijn gezet, heeft Daimler Trucks ervaren dat de voordelen van truck platooning veel geringer waren dan gedacht. Hierbij zijn twee of meer trucks in konvooi aan elkaar gekoppeld, waarbij de voorste vrachtwagen voor alle volgende voertuigen de snelheid bepaalt. Door de afstand tussen de voertuigen te optimaliseren, kan het totale brandstofverbruik fors worden gereduceerd. 

Dat is althans de theorie, maar volgens Daimler is de besparing zelfs in ideale omstandigheden minimaal. Als de elektronische koppeling tussen de voertuigen wegvalt en ze moeten accelereren om weer aan te haken, wat in de praktijk geregeld voorkomt, blijft er zelfs nog minder voordeel over. Daimler stelt dat er op dit moment voor truck platooning over langere afstanden in Noord-Amerika geen levensvatbare business case is. Het bedrijf gaat wel door met de tests die al lopen maar zal zich daarna niet meer richten op truck platooning.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.